Show simple item record

dc.contributor.authorZamora, José Antonioes_ES
dc.date.accessioned2010-02-08T11:13:56Z
dc.date.available2010-02-08T11:13:56Z
dc.date.issued2009-11-16es_ES
dc.identifier.citationTeoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21 (2009)es_ES
dc.identifier.issn1130-3743es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/71770
dc.description.abstract[ES] Este artículo pretende presentar los elementos más significativos del pensamiento filosófico de Th. Ww. Aadorno para una teoría crítica de la educación. Desde una posición marginal respecto a la disciplina, sus reflexiones sobre el papel de la educación en el contexto de la crisis de la modernidad, recogidas en una serie de artículos y en varias entrevistas para la radio, merecen ser analizadas y valoradas en el contexto actual. Een especial merecen atención sus tesis sobre la sociedad antagonista y la casi total integración de los individuos debilitados, su teoría del vuelco dialéctico de la cultura burguesa del espíritu en industria cultural, así como la transformación del ideal burgués de formación (Bildung) en pseudoformación (Halbbildung). Por último, prolongamos y actualizamos algunas de sus intuiciones sobre la supeditación de la formación profesional (Ausbildung) a la lógica totalizadora del mercado que suele encubrirse bajo el término ideológico de «sociedad del conocimiento»es_ES
dc.description.abstract[EN] This article intends to present the most significant elements of the philosophical thought of Th. Ww. Aadorno for a critical theory of the education. Ffrom a marginal position in relation to the academic subject, his reflections on the role of the education in the context of the crisis of the modernity, collected in a series of articles and in several interviews for the radio, deserve to be analyzed and valued in the current context. Eespecially deserve attention his theses on the antagonistic society and the almost total integration of the weakened individuals, his theory of the dialectic turn of the bourgeois culture of the spirit in cultural industry, as well as the transformation of the bourgeois ideal of formation (Bildung) in pseudo-formation (Halbbildung). Ffinally we prolong and update some of his intuitions on the subordination of the professional education (Ausbildung) to the totalizing logic of the market that usually hides under the ideological term of «society of the knowledge».es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectEducaciónes_ES
dc.subjectEducationes_ES
dc.titleAdorno: aportaciones para una teoría crítica de la educaciónes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported