Compartir
Título
Empleabilidad y ocupación laboral de los egresados del máster en formación del profesorado de educación secundaria obligatoria, bachillerato y formación profesional
Otros títulos
Employability and occupation of graduates of the master teacher training in compulsory secondary education and training bachelor
Autor(es)
Materia
Enseñanza
Teaching
Fecha de publicación
2016-06-01
Editor
Ediciones Universidad de Salamanca (España)
Citación
Enseñanza & Teaching, 34 (2016)
Resumen
We present here the results of a study developed in the University of Oviedo to know the employability and the working improvement which are enjoying the postgraduates from the professional Master’s Degree in Secondary, Languages and Vocational Training Teaching. The aim of this research is to study the tendencies related to the occupation, revenue and the time that they need to find their place in the labour market. Moreover, we would like to find out up to which extent the qualification received and the implementation of the competences acquired meet their needs in their position./nThis type of study of postgraduates has been implemented at a university level in order to introduce elements of quality in assessment systems, and this is how it is conceived in the audit Programme by the National Agency for the Assessment of Quality and Accreditation (aneca) for the Spanish state. For our study a cohort of four generations of postgraduates has been considered from the master’s degree in Secondary Teaching. The methodology consisted on descriptive and transversal quantitative work. The population which has constituted the object of our study comprehended 682 postgraduates. For this purpose, a structured survey has been used, designed ad hoc with 13 items (EnEgMfp). In the case of the University of Oviedo (uo) the procedure pd-sgic-uo-1.2.4.vo7 has been authorised. The most relevant conclusions are certainly hopeful, albeit negatively influenced by the economic crisis, since 52% of the surveyed postgraduates assert to have found a post, although just half of them in the field they have qualified for with the master’s degree. Half of these posts are temporary. Se presentan los resultados del estudio llevado a cabo en la Universidad de Oviedo para conocer la empleabilidad y la mejora laboral que obtienen actualmente los egresados del Máster profesionalizante en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato y Formación Profesional. Este estudio tiene como finalidad analizar las tendencias relacionadas con la ocupación, sueldo y tiempo que tardan en colocarse en el mercado laboral, así como la satisfacción con la formación recibida y la aplicación de los conocimientos adquiridos en el empleo obtenido./nEste tipo de estudios de egresados se ha implementado en las universidades en aras de introducir elementos de calidad en los sistemas de evaluación y como tal es contemplado en el Programa audit de la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (Aneca) para el Estado español. El estudio ha considerado una cohorte de 4 generaciones de egresados del máster de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación. El método de trabajo utilizado fue cuantitativo de tipo descriptivo y transversal. La población objeto de estudio es de 682 alumnos. Se utilizó para ello una encuesta estructurada, diseñada «ad hoc», de 13 ítems (EnEgMfp). En el caso de la Universidad de Oviedo (uo) se ha habilitado desde la Unidad Técnica de Calidad el Procedimiento pd-sgic-uo-1.2.4.vo7. Las conclusiones más relevantes, aunque ofrecen un panorama marcado por la coyuntura económica del país, son ciertamente esperanzadoras, un 52% de los encuestados dicen haber encontrado empleo, aunque de estos solo la mitad lo hace en el ámbito relacionado con las competencias adquiridas en el máster. La mitad de estos empleos son de carácter temporal.
URI
ISSN
0212-5374
Colecciones