Compartir
Título
Identity as a Performative and Social Corrective in Sarah Kane’s Blasted (1995)
Autor(es)
Director(es)
Materia
Sarah Kane
Identiy
Patriarchy
Space
Violence
Distancing Effect
Conventions
Performativity
Gender Normativity
Social Corrective
Fecha de publicación
2016-07-19
Resumen
[EN] The present study aims to examine Sarah Kane’s reconfiguration of the conventional notion of identity by pursuing the public realisation of it as a malleable flux in her first play, Blasted (1995). As a playwright, Kane displays a magnificent understanding of the dramatic conventions and techniques, which she subverts or utilises in her favour, thereby deconstructing normative, patriarchal identity through the play’s violent destruction of the conventional Naturalist space. Kane’s blast distances the spectators from the play’s fictional illusion, urging them to reassess identity, which the dramatist explores as a fluid category through the use of ambiguity. In Blasted, the protagonist couple internalise the normative foundations of patriarchy that entraps them into fixed and harmful gender roles, which becomes a trigger for violence. It is precisely the characters’ brutality what shocks the spectators, thereby urging them to reconsider patriarchy as a detrimental concept that reduces humans to stock characters who are forced to perform coercive and inhibiting socially-defined roles. Moreover, this normative performativity fails to define the complex nature of identity because as Kane depicts through her play, people change over time and cannot be defined by one single quality. This understanding leads Kane to explore cruelty as simply one of the idiosyncrasies of the characters’ identities, thereby correcting the conventional social beliefs held by her audience. Hence, Blasted’s value relies on its subtext and the audience’s ability to read it. [ES] Este estudio examina cómo Sarah Kane reformula la noción convencional de identidad presente en su primera obra Blasted (1995) para convencer a su audiencia de que esta no es sino una categoría dúctil y dinámica. Además, como la ejemplar dramaturga que es, Sarah Kane exhibe un entendimiento magistral de las convenciones y técnicas teatrales, que subvierte o manipula persiguiendo deconstruir la identidad patriarcal normativa. Para ello, Kane revienta el espacio teatral naturalista, lo que distancia a sus espectadores, instándoles a reexaminar el concepto de identidad gracias al uso de ambigüedad. En Blasted, la pareja protagonista interioriza los fundamentos del patriarcado, lo que los lleva a verse atrapados en unos roles de género pautados y dañinos que desembocan en actos violentos. Es precisamente la brutalidad de los personajes lo que conmociona al público, empujándoles a replantearse este patriarcado como un sistema prejudicial que reduce al ser humano a un mero arquetipo encasillado en roles sociales restrictivos. Además, esta simplificación es insuficiente a la hora de definir la naturaleza humana ya que, como Kane mantiene, las personas poseemos una identidad compleja que cambia a lo largo del tiempo. Así, Kane explora la crueldad de sus personajes como una de sus muchas idiosincrasias tratando de corregir las creencias convencionales de su audiencia. Por consiguiente, el valor de su obra reside tanto en su subtexto como en la habilidad de su audiencia para interpretarlo.
Descripción
Trabajo de fin de Grado. Grado en Estudios Ingleses. Curso académico 2015-16
URI
Colecciones