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dc.contributor.authorMoreno Castro, Carolinaes_ES
dc.date.accessioned2013-03-22T07:46:51Z
dc.date.available2013-03-22T07:46:51Z
dc.date.issued2010es_ES
dc.identifier.citationArtefaCToS, 3 (2010)es_ES
dc.identifier.issn0214-3402es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/120836
dc.description.abstractScientific facts are broadcasted through the media are part of the cultural heri-tage of this Society. In Spain, the presence of scientific content in audiovisual media is scarce. By the way, on press, are more elaborate, and the tendency is to give more coverage to scientific news, for reasons we’ll argüe throughout this paper. It’s important fact to assess the construction process of science journalism media and the process of recontextualization of speech, once stories will be moved from the scientific press to the media. In this article we propose a taxonomy of forms of broadcast scientific facts through the media. After analyzing television news stories for a decade, the classification of diffusion models is as follows: a) science as culture; b) science as a public service; c) science as spectacle; d) science as an adornment; e) science and controversy; f) science fiction.es_ES
dc.description.abstractLos hechos científicos que se difunden a través de los medios de comunicación forman parte del acervo cultural de una sociedad. En España, la presencia de contenidos científicos en los medios de comunicación audiovisuales es escasa; en la prensa, están más elaborados, y la tendencia es darle mayor cobertura a las noticias científicas, por razones que vamos a analizar a lo largo de este trabajo. Es importarte valorar el proceso de construcción periodística de la ciencia mediática y el proceso de recontextualización del discurso, una vez que el hecho noticioso salta desde la prensa científica a los medios de comunicación social. En este artículo proponemos una taxonomía sobre los modos de difusión de los hechos científicos a través de los medios de comunicación. Tras analizar noticias en los informativos de televisión, durante una década, la clasificación es la siguiente: a) la ciencia como cultura; b) la ciencia como servicio; c) la ciencia como espectáculo; d) la ciencia como adorno; e) la ciencia como controversia; f) la ciencia como ficción.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectPedagogíaes_ES
dc.subjectEducationes_ES
dc.titleLa construcción periodística de la ciencia a través de los medios de comunicación social: hacia una taxonomía de la difusión del conocimiento científicoes_ES
dc.title.alternativeJournalistic construction of Science through the Mass Media: Towards a taxonomy of the broadcast of Scientific knowledgees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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