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Título
El legado de Wilhelm Dilthey: las pedagogías culturalistas
Otros títulos
The legacy of Wilhelm Dilthey: the Culturalists Pedagogies
Le legs de Wilhelm Dilthey: les Pédagogies Culturalistes
Autor(es)
Materia
Educación
Education
Fecha de publicación
2009
Editor
Ediciones Universidad de Salamanca (España)
Citación
Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21 (2009)
Resumen
Eduard Spranger, Herman Nolh and Wilhelm Flitner are direct heirs of the spiritualism, psychologism and historicism of Wilhelm Dilthey, whom they used as a starting point to elaborate trends in pedagogy of a marked cultural character. All of them proposed to redo the epistemological body of pedagogy, following for that purpose the rationalist tradition, of a neokantian nature, characteristic of the times (the first half of the twentieth century). For Spranger, education science would be reduced to a pedagogy of hermeneutic comprehension; its mission would consist in taking a reality culturally and historically inherited and subject it to ordering concepts that would allow the adoption of value judgements and standards of performance. Nohl, on the other hand, would understand pedagogy as a theory of education that should always be contextualized historically, and therefore could never have a general validity. Finally, Flitner would consider pedagogical science as a philosophizing within historical circumstances, that is, a kind of aesthetics of education. Eduard Spranger, Herman Nohl y Wilhelm Flitner son herederos directos del espiritualismo, el psicologismo y el historicismo de Wilhelm Dilthey, elaborando, a partir de él, pedagogías de marcado carácter cultural. Todos ellos se propusieron reelaborar el cuerpo epistemológico de la pedagogía, siguiendo, para ello, la tradición racionalista, de corte neokantiano, propia del momento (primera mitad del siglo XX). Para Spranger la ciencia de la educación se reducirá a una pedagogía de la comprensión hermenéutica; su misión consistirá en tomar una realidad cultural históricamente heredada y someterla a conceptos ordenadores que permitan adoptar posicionamientos valorativos y normativos de actuación. Nohl, por su parte, entenderá la pedagogía como una teoría de la educación que deberá siempre contextualizarse históricamente por lo que jamás podrá tener validez general. Por último, Flitner considerará la ciencia pedagógica como un filosofar dentro de la circunstancia histórica, es decir, una estética de la educación. Eduard Spranger, Herman Nohl et Wilhelm Flitner sont héritiers directs du l’espiritualisme, du psicologisme et le historicisme de Wilhelm Dilthey, en élaborant, à partir de lui, des pédagogies de marqué caractère culturel. Tous ont été proposés de reelaborer le corps épistémologique de la pédagogie, en suivant, pour cela, la tradition racionaliste, de coupe neokantian, propre du moment (première moitié du siècle XX). Pour Spranger la science de l’éducation sera réduite à une pédagogie de la compréhension hermenéutique, sa mission consistera à prendre une réalité culturelle historiquement héritée et à soumettre à des concepts ordinateurs qui permettent d’adopter des positionnements de valeur et normatifs d’activité. Nohl, pour sa part, comprendra la pédagogie comme une théorie de l’éducation qui devra toujours être contextualisée historiquement ce pourquoi elle pourra jamais avoir validité générale. Finalement, Flitner considérera la science pédagogique comme un philosopher dans la circonstance historique, c’est-à-dire, un esthétique de l’éducation.
URI
ISSN
1130-3743
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