Show simple item record

dc.contributor.authorMartínez Arboleda, Antonio
dc.date.accessioned2014-12-03T10:24:20Z
dc.date.available2014-12-03T10:24:20Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMartínez Arboleda, A. (2013). Liberation in OpenLIVES Critical Pedagogy: “empowerability” and critical action. Caracteres Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 2 (7)es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/124894
dc.description.abstract[ES] Este artículo examinará la experiencia educativa de OpenLIVES en la Universidad de Leeds. Se concentrará en la metodología de aprendizaje y contenidos, las influencias y coincidencias ideológicas constadas y en su potencial transformador para los estudiantes, la Educación Superior y la sociedad. Se presta especial atención a la publicación en línea del trabajo de los estudiantes como Recursos Educativos Abiertos (OER), un elemento clave de la praxis del estudiante, así como a la libertad de los estudiantes a la hora de explorar diferentes géneros de producción audio basada en la investigación y de conectar con audiencias en línea. Se argumentará que estos dos rasgos de la pedagogía OpenLIVES nos permiten realizar algunos de los ideales de liberación defendidos por la Pedagogía Crítica así como actualizar y traducir al contexto de la Educación Superior del Siglo XXI el ideal gramsciano de “pensamiento crítico”. [EN] This article will examine the educational experience of OpenLIVES at the University of Leeds by looking at its learning methods and contents, its ideological influences and coincidences and its transformational potential for students, Higher Education and society. Particular attention will be paid to the publication of student coursework online, in the form of Open Educational Resources (OER), as a key component of student praxis, as well as to the students’ freedom to explore different genres of audio research-based production in order to engage with audiences online. It will be argued that these two features of the OpenLIVES pedagogy enable us to fulfil some of the ideals of liberation defended by Critical Pedagogy and update and translate, in a 21st Century Higher Education context, the Gramscian ideal of “critical thinking”.es_ES
dc.format.extent26 p.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEditorial Delirioes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectPráctica abiertaes_ES
dc.subjectAprendizaje del lenguajees_ES
dc.subjectPedagogía críticaes_ES
dc.subjectTeoría de géneroses_ES
dc.subjectOpenLIVESes_ES
dc.subjectOpen practicees_ES
dc.subjectLanguage learninges_ES
dc.subjectCritical pedagogyes_ES
dc.subjectGenre theoryes_ES
dc.titleLiberation in OpenLIVES Critical Pedagogy: “empowerability” and critical actiones_ES
dc.title.alternativeLiberación en la pedagogía crítica de OpenLIVES: “empoderabilidad” y acción críticaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publishversionhttp://revistacaracteres.net/
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported