Show simple item record

dc.contributor.authorPinardi, Sandraes_ES
dc.date.accessioned2016-07-21T09:24:07Z
dc.date.available2016-07-21T09:24:07Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAzafea, 14 (2012)es_ES
dc.identifier.issn0213-3563es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/129921
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to question and reflect about the «ontology of feeling» (or «intraontology») proposed by Maurice Merleau-Ponty, especially regarding his notion of flesh. In this respect this text intends to establish that Merleau-Ponty’s notion of flesh is a radical attempt to disarm the autonomous notions of subject elaborated both by modern philosophy as by as phenomenology, proposing instead a «passive» notion of subject which is based in an ontologic primacy of sensitivity: in a Sensible in itself (flesh) which he understands as «native presence» and as «the background from which all sense of donation can be considered ». It also pretends to demonstrate how this «ontology of feeling» gives place both to «a horizon of invisibility» which underlies all representations, as well as to a corporal, expressive, gestural, and creative idea of language (that has its model in the languages of art, especially in literature and visual arts).es_ES
dc.description.abstractEste artículo indaga y reflexiona en torno a la «ontología del sentir» (o «intraontología») elaborada por Maurice Merleau-Ponty, especialmente sobre su noción de carne. Se procurará hacer evidente que la noción de carne es un intento radical de Merleau-Ponty para desarmar las nociones autónomas de sujeto elaboradas tanto por la modernidad filosófica como por la fenomenología, proponiendo en su lugar una noción «pasiva» de sujeto que está fundada en una primacía ontológica de la sensibilidad: en un Sensible en sí (carne) al que entiende como «presencia originaria» y como «el trasfondo a partir del cual puede ser pensada toda donación de sentido». Igualmente, se pretende mostrar cómo esa «ontología del sentir» da lugar tanto a un «horizonte de invisibilidad» que subyace a toda representación como a una idea corporal, expresiva, gestual y creadora del lenguaje (que tiene su modelo en los lenguajes del arte, especialmente en la literatura y las artes plásticas).es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectFilosofíaes_ES
dc.subjectPhilosophyes_ES
dc.titleVisibilidad, invisibilidad y expresión: reflexiones en torno a la «ontología del sentir» propuesta por Merleau-Pontyes_ES
dc.title.alternativeVisibility, Invisibility and Expression: Reflections about the «Ontology of Feeling» proposed by Merleau-Pontyes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported