Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Dávila Balsera, Paulí | es_ES |
dc.contributor.author | Naya Garmendia, Luis María | es_ES |
dc.contributor.author | Murua Cartón, Hilario | es_ES |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T08:41:29Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T08:41:29Z | |
dc.date.issued | 2014-12-15 | es_ES |
dc.identifier.citation | Historia de la educación, 33 (2014) | es_ES |
dc.identifier.issn | 0212-0267 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10366/130966 | |
dc.description.abstract | The vocational training in Spain has reached a late formalization in the educational system. This situation is explained by the economical contexts thatevolve from the agricultural sector to the industrial development of certain zones, which are those who have a better network of vocational schools. In this article three levels of analysis are addressed: the first one, related to the politics and educational legislation, in order to notice the process of formalization; the second one, focused on the relevance of the Church on this sector and, the third one is the role played by the Union Organization during the Franco's regime. In this way, the intervention of the different agents who have contributed to the development of the vocational training in Spain remains clear up to the General Law of Education of 1970. | es_ES |
dc.description.abstract | La formación profesional en España ha alcanzado una tardía formalización dentro del sistema educativo. Esta situación se explica por los contextos económicos que evolucionan desde el sector agrícola al desarrollo industrial de determinadas zonas, que son las que tienen una mejor red de escuelas profesionales. En este artículo se abordan tres niveles de análisis: el primero, relativo a la política y legislación educativa, para remarcar el proceso de formalización; el segundo, centrado en la importancia de la Iglesia en este sector, y, tercero, el papel jugado por la Organización Sindical durante el franquismo. Así, queda patente la intervención de los diferentes agentes que han contribuido al desarrollo de la Formación Profesional en España hasta la Ley General de Educación de 1970. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Ediciones Universidad de Salamanca (EspaÑa) | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ | |
dc.subject | Historia de la educación | es_ES |
dc.subject | Education history | es_ES |
dc.title | La formación profesional en la España contemporánea: políticas, agentes e instituciones | es_ES |
dc.title.alternative | Vocational training in contemporary Spain: Policies, Agents and Institutions | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |