Show simple item record

dc.contributor.authorMuñoz Cantero, Jesús Migueles_ES
dc.contributor.authorLosada Puente, Luisaes_ES
dc.contributor.authorEspiñeira Bellón, Eva Maríaes_ES
dc.date.accessioned2016-11-28T09:05:57Z
dc.date.available2016-11-28T09:05:57Z
dc.date.issued2015-10-01es_ES
dc.identifier.citationSiglo Cero, 46 (2015)es_ES
dc.identifier.issn0210-1696es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/131897
dc.description.abstractEvaluation in the field of intellectual disability has been related, traditionally, to practices based on measurement, control and punishment, generating a rejection or disinterest by professionals due, among other factors, the absence of a professional profile specifically defined and formed to develop this work and training deficiencies of professional evaluators. This paper aims to identify evaluators’ professional profile and the type of competency that they master and apply in institutions dedicated to people with intellectual disability, and the perception of these actors on the need for continuous training. The study used a qualitative methodology, descriptive, focus on documents analysis (books, articles, legislation, etc.). Documents are selected by theoretical sampling and are analyzed by a theoretical coding process. The results indicate that the figure of evaluator is not fully consolidated during college or vocational education, but requires continuous learning that allows him to upgrade and better understand the complexity of the field of disability where the primary is to ensure, through evaluation, improvement the processes involved in promoting the quality of life of people with intellectual disabilities.es_ES
dc.description.abstractLa evaluación en el campo de la discapacidad intelectual ha sido relacionada, tradicionalmente, con prácticas basadas en la medición, el control y la sanción, generando cierto rechazo o desinterés por parte de los profesionales debido, entre otros factores, a la ausencia de un perfil profesional definido y formado específicamente para desarrollar esta labor y a las carencias formativas. Este trabajo tiene como objetivo identificar el perfil profesional del evaluador y el tipo de competencias que dominan y aplican las personas evaluadoras en instituciones de atención a personas con discapacidad intelectual, y la percepción de estos agentes sobre la necesidad de formación continua. El estudio emplea una metodología cualitativa, de tipo descriptivo, centrada en el análisis documental. Los documentos se recogen por muestreo teórico y se analizan empleando el proceso de codificación teórica. Los resultados indican que la figura del evaluador no se consolida plenamente durante su formación universitaria o profesional, sino que requiere de aprendizaje continuo que le permita actualizarse y comprender mejor la complejidad del ámbito de la discapacidad donde lo primordial es garantizar, por medio de la evaluación, la mejora de los procesos involucrados en la promoción de la calidad de vida de las personas con discapacidad intelectual.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (EspaÑa)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectFamilia y Saludes_ES
dc.subjectHacer frente a la discapacidades_ES
dc.subjectHealth and Familyes_ES
dc.subjectCoping with disabilityes_ES
dc.titlePerfil y competencias del profesional como evaluador en instituciones de atención a personas con discapacidad intelectuales_ES
dc.title.alternativeProfile and Competency on the Professional as Evaluator in Institutions Dedicated to People with Intellectual Disabilityes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported