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dc.contributor.authorSannazzaro, Jorgelinaes_ES
dc.date.accessioned2017-01-30T11:21:33Z
dc.date.available2017-01-30T11:21:33Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationArtefactos, 5 (2012)es_ES
dc.identifier.issn1989-3612es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/132318
dc.description.abstractWithout a doubt social studies in science and technology are increasingly combining a variety of disciplines, including art and literature that stand out for their potential to raise awareness and cause reflections on the transformations generated by scientific and technological progress. In this line, the so called anti-utopias and dystopias, further accentuate the characteristics outlines, as they allow denouncing social problems and oppressive socio political contexts, precisely because of its ability to show a virtual scenario (notyet real)but still possible. In literature we can mention two novels which are already classic examples of dystopias: 1984 by George Orwell and Brave new world by Aldous Huxley. Much of the science fiction films are based on books of this genre. Black Mirror is a british miniseries whose focus is on the various ways in which technology affects and interacts with society, it has earned impressive reviews from science fiction lovers. In this paper we propose to perform a critical assessment of what the series offers as STS content.es_ES
dc.description.abstractSin duda los estudios sociales en ciencia y tecnología conjugan cada vez más una diversidad de disciplinas, entre las cuales el arte y la literatura destacan por su potencialidad para sensibilizar y provocar reflexiones acerca de las transformaciones generadas por el avance científico-tecnológico. En esta línea, las llamadas antiutopías o distopías acentúan aún más las características enunciadas, en tanto posibilitan la denuncia de problemáticas sociales y contextos sociopolíticos opresivos precisamente por su capacidad de mostrar un escenario posible y virtual (aún no real)./nEn la literatura podemos mencionar dos novelas que son ya un clásico como exponentes de las distopías: 1984, de George Orwell y Un mundo feliz de Aldous Huxley. Gran parte de las películas de ciencia ficción se basan en libros de literatura de este género. Black Mirror es una miniserie británica centrada en los diversos modos en que la tecnología afecta e interactúa con la sociedad, y que ha obtenido impresionantes críticas de los amantes de la ciencia ficción. En esta ponencia nos proponemos realizar una valoración crítica sobre lo que nos ofrece la serie en cuanto a articulación de contenidos CTS.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (EspaÑa)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectCienciaes_ES
dc.subjectTecnologíaes_ES
dc.subjectSciencees_ES
dc.subjectTechnologyes_ES
dc.title«Black Mirror»: la ciencia ficción como punta de lanza para una reflexión ética de los usos sociales de la tecnologíaes_ES
dc.title.alternativeScience fiction as a spearhead for ethical reflection of the social uses of technologyes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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