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dc.contributor.authorJara Fuente, José Antonio
dc.date.accessioned2017-07-26T11:58:29Z
dc.date.available2017-07-26T11:58:29Z
dc.date.issued2016-12-12
dc.identifier.citationStudia Historica. Historia Medieval, 34 (2016)
dc.identifier.issn0213-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/133819
dc.description.abstractBy and large the world of business and money in the Middle Ages (and beyond the Middle Ages) is linked to a perception of the «economic fact» that absorbs everything or, at least, places it on a basic socio-political perspective. These approaches being correct, nevertheless, dealing that is participating in some manner in the broad field of economic management had, on occasion, a social dimension that transcended by far the possible economic profit any businessman could naturally aspire to, even casting a shadow over the economic profit, reducing that aspect of his activity to the persecution of a purely social and ideological benefit. This profit did not derive straight from the specific economic activity but from the perception by the community of the reasons underlying the agent’s «extra-economic behaviour». This perception and the evaluation of these conducts, and the actors’ persecution of a behavioural model that positively fixed into that perception frame, explain a whole set of economical attitudes linked to the referential frameworks «service» and «common good». These attitudes were pursued by these individuals, were promoted by urban governments, and were positively perceived by the entire community.
dc.description.abstractGeneralmente, el mundo de los negocios y el dinero en la Edad Media (y más allá de la Edad Media) se halla vinculado a una percepción del «hecho económico» que lo absorbe todo o, cuando mucho, sitúa aquel en una perspectiva socio-política básica. Si bien estos enfoques son correctos, negociar, es decir, participar de alguna manera en el amplio campo de la gestión económica, tuvo, en ocasiones, una dimensión social que trascendió con mucho el posible beneficio económico al que un hombre de negocios podía naturalmente aspirar, hasta incluso ensombrecer el propio beneficio económico, reduciendo ese aspecto de su actividad a la persecución de otro beneficio, este puramente social e ideológico. Este beneficio no derivaba directamente de la actividad económica sino de la percepción que la comunidad tenía de la conducta «extra-económica» del individuo. Esta percepción y enjuiciamiento conductual, y la persecución por parte de estos actores de un modelo de conducta que encajara positivamente en ese marco de percepción, explican todo un conjunto de actitudes económicas vinculadas a los marcos referenciales «servicio» y «bien común», perseguidas por sujetos, promovidas por las autoridades urbanas y percibidas positivamente por el conjunto de la comunidad.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectHistoria
dc.subjectEdad Media
dc.subjectMedieval history
dc.titleEl discurso urbano en la Baja Edad Media castellana: la delimitación de los marcadores discursivos y la identificación de las conductas políticas correctas. la fiscalidad como espacio de legitimación política
dc.title.alternativeUrban Discourse in Castilian Late Middle Ages: Defining Discourse Markers and Identifying Correct Political Behaviour. Fiscality as a Means of Political Legitimation
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


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