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dc.contributor.authorBaños García, Maria Esther
dc.contributor.authorLezcano Barbero, Fernando
dc.contributor.authorGarcía-maté, Esteban
dc.contributor.authorCasado Muñoz, Raquel
dc.date.accessioned2018-06-27T10:14:42Z
dc.date.available2018-06-27T10:14:42Z
dc.date.issued2017-02-23
dc.identifier.citationSiglo Cero, 48 (2017)
dc.identifier.issn0210-1696
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/137872
dc.description.abstractThe use of Information and Communication Technologies is widely spread in all fields, including education. In the case of young people and adults with intellectual disabilities, it seems obvious that applications should serve to improve those supports to provide in the different functional areas. In this manuscript, 56 computer applications, in English and/or in Spanish, have been found by means of the search and study of reviews, scientific articles and web pages. Then, its connection with the support areas was evaluated by identifying the link for each computer application with each of the nine support areas. The findings confirm that the digital divide continues to increase and, in some cases, the treatment of the proposed activities promoting a childlike picture of this group is maintained. We found a low level of awareness of the support areas among developers and an imbalance in the applications, since some areas have great coverage while others have a residual presence. Promoting the consideration of the support areas among developers and further training for both educators and youth and adults with intellectual disabilities in order to reach a more productive use of ICT is recommended.
dc.description.abstract Podemos decir que el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación está generalizado en todos los ámbitos, incluido el de la educación. En el caso concreto de los jóvenes y adultos con discapacidad intelectual, parece obvio que las aplicaciones informáticas deben servir para mejorar los apoyos a prever en las distintas áreas funcionales. En el artículo se han localizado 56 aplicaciones informáticas, en inglés y/o español, a través del estudio de revisiones, artículos científicos y páginas web. Posteriormente se ha evaluado su relación con las áreas de apoyo, identificando el vínculo de cada aplicación informática con cada una de las nueve áreas. Los resultados obtenidos corroboran que la brecha digital sigue aumentando y, en algunos casos, se mantiene un tratamiento de las actividades propuestas que promociona la imagen infantil del colectivo. Encontramos un escaso conocimiento de las áreas de apoyo entre los desarrolladores y un desequilibrio en las aplicaciones, dado que algunas áreas cuentan con una gran cobertura mientras otras tienen una presencia residual. Se recomienda la promoción de las áreas entre los desarrolladores informáticos y más formación de educadores y de jóvenes y adultos con discapacidad intelectual, para un empleo más productivo de las TIC.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectFamilia y Salud
dc.subjectHacer frente a la discapacidad
dc.subjectHealth and Family
dc.subjectCoping with disability
dc.titleAplicaciones informáticas dirigidas a jóvenes y adultos con discapacidad intelectual para el desarrollo de las áreas de apoyo
dc.title.alternativeComputer-based applications aimed at youth and adults with intellectual disability for the development of support areas
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


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