Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPérez Diez, Lorenzo
dc.contributor.authorJiménez Fernández, Carmen
dc.date.accessioned2018-09-21T08:36:59Z
dc.date.available2018-09-21T08:36:59Z
dc.date.issued2018-06-30
dc.identifier.citationEnseñanza & Teaching, 36 (2018)
dc.identifier.issn0212-5374
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/138396
dc.description.abstractEducational intervention for high intellectual potential students takes place in the framework of an organizational structure which has an influence thereon since it can hinder the implementation of proposals aimed at meeting the special educational needs that these students have. The purpose of this research is to describe the form or forms that the possibilities or barriers concerning the optimal development of an intervention for high intellectual potential students may take from the perspective of the organizational structure of the education system and its component institutions. To this end, a questionnaire aimed at primary education teachers in the province of Palencia has been drawn up in such a manner that they can express their views on the education received by the most talented students on the basis of education regulations concerning attention to diversity, grouping of students, organization of teachers and educational areas and hours. The results show that the institutions that make up the education system have a rigid organizational structure, which poorly adapts to intervention for these students and which standardizes them and assimilates them to average students without providing a satisfactory response to their educational needs. It is necessary to delve into the characteristics and specificities of the organizational framework upon which educational practice is based in order to bring it into line with the needs of high intellectual potential students. To do so, teachers need to understand who these students are and how they learn, as well as the possibilities and limits of the regulations that underpin the educational practice based on the principles of attention to diversity and inclusiveness.
dc.description.abstractLa intervención educativa con los alumnos de altas capacidades se produce en el marco de una estructura organizativa que la condiciona ya que puede dificultar la puesta en práctica de propuestas destinadas a dar respuesta a las especiales necesidades educativas que presentan. Esta investigación tiene la finalidad de describir qué forma o formas pueden adoptar las posibilidades y obstáculos para el desarrollo óptimo de la intervención con los alumnos de altas capacidades desde la perspectiva de la estructura organizativa del sistema educativo y los centros que lo componen. Para ello, se ha construido un cuestionario destinado al profesorado de educación primaria de la provincia de Palencia para que ponga de manifiesto su percepción acerca de la educación que reciben los más capaces atendiendo a la normativa educativa en materia de atención a la diversidad, al agrupamiento del alumnado, a la organización del profesorado, a los espacios y los tiempos educativos. Los resultados indican que los centros que conforman el sistema educativo poseen una estructura organizativa rígida que difícilmente se adapta a la intervención con estos alumnos y que los normaliza, los asimila al perfil del alumno medio sin dar una respuesta satisfactoria a sus necesidades educativas. Es necesario profundizar en las características y peculiaridades del marco organizativo que sustenta la práctica educativa para adecuarlo a las necesidades que presentan los alumnos de altas capacidades. Para ello, es necesario que el profesorado conozca quiénes son y cómo aprenden estos alumnos, y qué posibilidades y límites ofrece la normativa en la que se sustenta la práctica educativa basada en los principios de atención a la diversidad e inclusividad.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectEnseñanza
dc.subjectTeaching
dc.titleInfluencia de la organización escolar en la educación de los alumnos de altas capacidades
dc.title.alternativeInfluence of school organization on the education of gifted students
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported