Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorAlegre de La Rosa, Olga María
dc.contributor.authorVillar Angulo, Luis Miguel
dc.date.accessioned2020-03-10T10:31:12Z
dc.date.available2020-03-10T10:31:12Z
dc.date.issued2018-11-04
dc.identifier.citationRevista ORL, 10 (2019)
dc.identifier.issn2444-7986
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/142004
dc.description.abstractIntroduction: The KINDL questionnaire is used on a recurrent basis to estimate the quality of life (QoL) and the effects of well-being in the daily activities of children. The aim of this study: was to discover how children with cochlear implants (CI) or hearing aids (A) recognize their quality of life (QoL) and compare their self-reports and parents' reports on their QoL. Material and method: The sample of children with CI (n=187) and A (n=113) and their parents of children with CI (n=115) and parents of children with A (n=29) answered, respectively, the KINDL versions for children or parents. A one-way MANOVA was applied to determine if there were differences between the independent groups (children and parents) in more than one continuous dependent variable (KINDL dimensions), an intraclass correlation coefficient to see to what extent several quantitative measures of KINDL agreed. In addition, we calculated the agreement for the subjects of the samples by evaluating the variability of their differences. Results: CI children perceived the QoL differently and with lower scores compared to children with A in the different scales linked to the KINDL questionnaire. There was a “good agreement” between the self-reports of children with IC and A, and the parental reports of children with IC and A in the total QoL (.65). Conclusion: The findings of this study can be used to create family counseling strategies on the social and educational needs of children of IC and A.
dc.description.abstractIntroducción:  El cuestionario KINDL se usa de forma recurrente para estimar la calidad de vida (CdV) y los efectos de bienestar en las actividades cotidianas de los niños. El objetivo de este estudio: fue descubrir cómo los niños con implantes cocleares (IC) o audífonos (A) reconocen su calidad de vida (CdV) y comparar sus autoinformes y los informes de los padres sobre su CdV.  Material y método: La muestra de niños con IC (n=187) y A (n=113) y de padres de niños con IC (n=115) y A (n=29) contestaron, respectivamente, las versiones de KINDL para niños o padres. Se aplicó un MANOVA de una vía para determinar si había diferencias entre los grupos independientes (niños y padres) en más de una variable dependiente continua (dimensiones de KINDL) y un coeficiente de correlación intraclase para ver en qué medida concordaban varias medidas cuantitativas de KINDL. Además, calculamos la concordancia para los sujetos de las muestras evaluando la variabilidad de sus diferencias. Resultados: Los niños con IC percibieron la CdV de forma distinta y con puntajes inferiores respecto de los niños con A en las diferentes escalas vinculadas al cuestionario KINDL. Existió un “buen acuerdo” entre los autoinformes de los niños con IC y A, y los informes parentales de niños con IC y A en la CdV total (.65). Conclusiones: Se pueden utilizar los hallazgos de este estudio para crear estrategias de asesoramiento familiar sobre las necesidades sociales y educativas de los niños con IC y A.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectOtorrinolaringología
dc.subjectNariz
dc.subjectGarganta
dc.subjectOídos
dc.subjectAudiología y otología
dc.subjectSordera
dc.subjectOtorhinolaryngology
dc.subjectENT
dc.subjectAudiology and otology
dc.subjectDeafness
dc.titleCalidad de vida en familiares y niños con implante coclear y audífonos
dc.title.alternativeQuality of life in family and children with cochlear implants and hearing aids
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem