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dc.contributor.authorPignataro, Adrián
dc.contributor.authorCascante, María José
dc.date.accessioned2020-03-16T13:24:04Z
dc.date.available2020-03-16T13:24:04Z
dc.date.issued2019-11-01
dc.identifier.citationRLOP, 8 (2019)
dc.identifier.issn1852-9003
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/142728
dc.description.abstract[EN] We analyze presidential approval ratings in Costa Rica from 1980 to 2016, seeking to explain typical cycles of “honeymoon”, decay, and recovery, and the deviations that emerge from them: the two presidential terms of Oscar Arias. First, we show that party fragmentation has affected electoral support of the winning president and, as a consequence, his or her approval rate at the beginning of the mandate (i.e. the “honeymoon”). Using time series analysis, we then go on to model approval ratings as a function of economic and political variables. We find that social expenditure matters more than the macroeconomic indicators, and that the “Arias exceptionality” could be better understood as a result of higher social expenditure during his government and the coattails of the Nobel Peace Prize that he was awarded. Thus, social policy could be added to the theories of approval as a relevant variable in some contexts.
dc.description.abstract[ES]Analizamos la aprobación presidencial en Costa Rica entre 1980 y 2016, para explicar casos típicos de “luna de miel”, caída y recuperación, así como las desviaciones que surgen en los dos períodos presidenciales de Oscar Arias. En primer lugar, mostramos que la fragmentación del sistema de partidos ha afectado el apoyo electoral del presidente electo y consecuentemente la aprobación al inicio del mandato (conocida como “luna de miel”). Con el análisis de series de tiempo, modelamos la aprobación en función de variables económicas y políticas. Encontramos que el gasto social es más importante que los indicadores macroeconómicos y que la “excepcionalidad de Arias” puede ser mejor comprendida como resultado del gasto social durante su gobierno y los efectos del Premio Nobel de la Paz que le fue otorgado. Por lo tanto, el gasto social podría tomarse en cuenta en futuras investigaciones que busquen explicar la aprobación presidencial en contextos similares.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectAprobación presidencial
dc.subjectPopularidad
dc.subjectVoto económico
dc.subjectGasto social
dc.subjectCosta Rica
dc.subjectExecutive approval
dc.subjectPopularity
dc.subjectEconomic voting
dc.subjectSocial expenditure
dc.titleAprobación presidencial en Costa Rica: explicando patrones típicos e inusuales
dc.title.alternativePresidential approval in Costa Rica: explaining typical and unusual patterns
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


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