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dc.contributor.authorPérez-rodríguez, Paula
dc.date.accessioned2020-06-23T11:11:17Z
dc.date.available2020-06-23T11:11:17Z
dc.date.issued2019-12-21
dc.identifier.citation1616: Anuario de Literatura Comparada, 9 (2019)
dc.identifier.issn0210-7287
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/143295
dc.description.abstractWhat is the problem that digital catalogues pose for the humanities? Where does it come from? How can we solve it? The following article deals with a layer of literary studies and access to books that is not usually accounted for: their classification and its limitations. I aim to offer some tentative answers to the questions raised. To this end, I critically approach the rationalizing and normalizing principles of the discipline of «Documentation Science», giving an account of it as a scientific specialization of the sensitivity proper to the Enlightment humanism. Next, I offer some case studies using the digital catalogues of the Complutense University of Madrid, Princeton University and WorldCat. With these examples, I show that the «controlled languages» of the libraries limit divergent and radical experiences of writing and reading in unethical ways. To conclude, I propose opening catalogues up to the OCR reading technology, as a possible alternative to the exclusionary logics that determine the current indexical system.
dc.description.abstract¿Cuál es el problema de los catálogos digitales para las humanidades? ¿De dónde viene? ¿Cómo solucionarlo? El siguiente artículo, que indaga en una capa de la investigación literaria y del acceso a los libros habitualmente dejada de lado en los estudios culturales y literarios, trata de ofrecer respuestas tentativas a estas preguntas. Para ello, realizo una aproximación crítica a la disciplina de la «Lingüística documental» y sus procesos de «organización racional» y «normalización», entendiéndola como una especialización científica de la sensibilidad del humanismo ilustrado. A continuación, me encargo de unos casos de estudio a partir de los catálogos digitales de la Universidad Complutense de Madrid, la Universidad de Princeton y WorldCat, a partir de los cuales muestro las limitaciones que el sistema de los «lenguajes controlados» plantea para todas aquellas experiencias de lectura y escritura divergentes con respecto de una hegemonía dada. Por último, propongo abrir los catálogos a la tecnología OCR, como una posible alternativa a las exclusiones que el actual sistema por materias plantea.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectLingüística
dc.subjectLinguistics
dc.titleSintaxis alfabética y representación textual: de las bibliotecas y la mediación de sus catálogos
dc.title.alternativeAlphabetic Syntax and Textual Representation: Of Libraries and the Mediation of their Catalogues
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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