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dc.contributor.authorLancha Villamayo, Vanesa
dc.date.accessioned2020-07-29T10:01:51Z
dc.date.available2020-07-29T10:01:51Z
dc.date.issued2020-07-15
dc.identifier.citationSiglo Cero, 51 (2020)
dc.identifier.issn0210-1696
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/143778
dc.description.abstractThis research aims to know about the experiences of education professionals regarding the sexual expression of students with ASD and to identify the difficulties or needs that may arise in the process of sexual education intervention. Through an interpretative-descriptive methodology, five dimensions (sexuality, privacy management, social interaction, professional and families performance) of the design are analyzed generated via interviews with 31 professionals. The results show that students with ASD have difficulties in managing social skills, little awareness of privacy and little self-control. The study confirms the need for personalized adaptations, which address specific needs and interests by working on areas related to sexuality. The students show interest in the development of aspects of sexuality and the need for different ways to experience it. The professionals claim that the active participation of the family is important. However, both professionals and families find it complicated to address the topic, due to still existing taboos, the fears and the lack of information. The need to develop specific programmes for teacher training and to construct a specific supporting network for professionals to intervene directly with students with ASD and their family environment is evident.
dc.description.abstractEsta investigación pretende conocer las experiencias de los profesionales de la educación con respecto a la expresión sexual del alumnado con TEA e identificar las dificultades o necesidades que puedan generarse en el proceso de intervención educativa sexual. Mediante una metodología interpretativa-descriptiva se analizan cinco dimensiones (sexualidad, manejo privacidad, interacción social, actuación profesionales y familias) del diseño generadas a través de las entrevistas realizadas a 31 profesionales. Los resultados muestran que el alumnado con TEA presenta dificultades en el manejo de habilidades sociales, una escasa conciencia de la privacidad y escaso autocontrol. Se confirma la necesidad de realizar adaptaciones personalizadas donde se atiendan necesidades e intereses específicos, trabajando y dando prioridad a las áreas relacionadas con la sexualidad ya que el alumnado muestra interés por el desarrollo de diferentes aspectos de la sexualidad y necesidad de diferentes formas de experimentarla. Los profesionales reclaman la participación activa de la familia, aunque a ambos les resulta complicado abordarlo dado que predominan tabúes, miedos y desconocimiento al respecto. Se evidencia la necesidad de desarrollar programas específicos de formación para el profesorado y la construcción de una red específica de apoyo a los profesionales para intervenir con alumnado con TEA y su entorno familiar.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectFamilia y Salud
dc.subjectHacer frente a la discapacidad
dc.subjectHealth and Family
dc.subjectCoping with disability
dc.titleExpresión sexual de las personas con TEA: percepción de los profesionales de la educación
dc.title.alternativeSexual expression of people with ASD: perception of education professionals
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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