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Título
Entre el colorín y el color. Las fallas de la victoria y la nación viril de posguerra
Otros títulos
Between the blaze and the color. The Fallas de la Victoria and the virile nation of the early Francoism
Autor(es)
Palabras clave
Fallas
Francoism
virility
nation
effeminacy
nation & gender
Fallas
franquismo
virilidad
nación
afeminamiento
género y nación
Fecha de publicación
2020-12-15
Editor
Ediciones Universidad de Salamanca (España)
Citación
Studia Historica. Historia Contemporánea, 38 (2020)
Resumen
Throughout the immediate postwar period, the discourse on the nation was articulated around the assumption that the new Spain was inherently virile. Showing clear continuities with the previous regeneracionismo, the notion of virility, which was crosscutting enough to the different political cultures that conformed the regime, was constructed with two kind of attributes: those which alluded to force, vigor and impetus, and those which referred to sobriety, composure and control. In exchange, working as the opposite, the danger of effeminacy supposed both the version of the nation lacking the impulse typical of virility as well as the distortion in excess that resulted in a tasteless, gaudy and histrionic version. Taking the previous argument as a point of departure, the article is focused specifically on the discourse developed around the first celebration of the valencian Fallas after the end of the civil war, the one which took place on March 1940. Considering that it was an ambiguous celebration due to its local taste and rowdy character, the hypothesis of the text is that it needed to be reformulated in order to fit into the main discourse of national virility. The analysis of this discourse, as well as its limits and achievements, constitute the main goal of this article. El presente artículo parte de la consideración de que, a lo largo de la inmediata posguerra, el discurso sobre la nación se articuló a partir de la asunción de que la nueva España que había vencido en la guerra civil era intrínsecamente viril. Mostrando fuertes continuidades con el discurso regeneracionista previo, la noción de virilidad —una noción suficientemente transversal a las diferentes culturas políticas franquistas— se articuló a partir de atributos que hablaban de fuerza, vigor e ímpetu, a la par que de sobriedad, compostura y control. A cambio, funcionando de antítesis, el peligro del afeminamiento implicaba, tanto una versión de la nación carente del impulso propio de la virilidad como una distorsión por exceso que desembocaba en una versión histriónica, chabacana y bufa. Partiendo de lo anterior, el artículo se centra de forma concreta en el discurso desarrollado en torno a la celebración de las primeras Fallas de posguerra, las festejadas en marzo de 1940, considerando que se trató de una fiesta ambigua, por localista y bullanguera, que necesitó de una depuración narrativa destinada a virilizarla. El análisis de dicho discurso, así como sus límites y alcances, es el objetivo principal de este texto.
URI
ISSN
0213-2087
Collections
- Untitled [18]