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Título
Influencia del contexto en problemas de multiplicación y división: estudio de caso de un alumno con autismo
Otros títulos
Influence of the Context on Multiplication and Division Problems: A Case Study of a Student with Autism
Autor(es)
Materia
Autism Spectrum Disorder
special interest areas
context
multiplication and division problems
problem solving informal strategies
Trastorno del Espectro Autista
áreas de interés especial
contexto
problemas de multiplicación y división
estrategias informales de resolución de problemas
Fecha de publicación
2021-04-16
Editor
Ediciones Universidad de Salamanca (España)
Citación
Siglo Cero, 52 (2021)
Resumen
Students diagnosed with Autism Spectrum Disorders (ASD) usually develop interest in areas that is unusual in its intensity or focus. This paper focuses on the influence of the special interest areas in the problem solving processes of multiplication and division word arithmetic problems, through a single case study with an 11-year-old student diagnosed with ASD and intellectual disability. A questionnaire consisting of 15 problems contextualized in three types of contexts –special interest context, a familiar context and an unfamiliar context– was applied. Following a qualitative method, informal strategies and success in obtaining the solution were registered. The results show that both, the special interest context and the familiar context, determined the success in obtaining the problem solution; the student did not solved any problem in the unfamiliar context; the special interest context led to a greater involvement of the student in the search of the solution, but it did not represent an effective improvement with respect to familiar contexts, since in both contexts the student solved the multiplication and division-grouping problems, but did not solve the partitive-division problems. These findings contribute to completing the existing literature on the educational potential of special interest areas in students diagnosed with ASD. Los estudiantes diagnosticados con Trastornos del Espectro Autista (TEA) suelen desarrollar un interés especial sobre áreas que no son habituales en cuanto a su intensidad o temática. Este trabajo profundiza en comprender la influencia que tienen las áreas de interés especial en los procesos de resolución de problemas aritméticos verbales de multiplicación y división, mediante un estudio de caso único con un estudiante de 11 años diagnosticado con TEA y discapacidad intelectual. Se utiliza un cuestionario formado por 15 problemas enunciados en tres tipos de contextos: de interés especial, familiar y no familiar. Siguiendo una metodología cualitativa, se clasifican las estrategias informales y el éxito en la obtención de la solución. Los resultados muestran que las áreas de interés especial han supuesto una mayor implicación del estudiante, pero no han logrado una mejora efectiva respecto de los contextos familiares, ya que en ambos contextos el estudiante ha resuelto los problemas de multiplicación y de división-agrupamiento pero no ha logrado resolver los problemas de división-reparto. En el contexto no familiar no ha resuelto ningún problema. Estos hallazgos contribuyen a completar la literatura existente sobre la utilidad educativa de las áreas de interés especial en estudiantes diagnosticados con TEA.
URI
ISSN
0210-1696
Colecciones