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Título
Techniques of Expressivity in Music Performance
Otros títulos
Técnicas de expresividad en la interpretación musical
Autor(es)
Materia
Expressivity
Musical Structure
GERMS
Performance
Expressive Skills
Clasificación UNESCO
6203.06 Música, Musicología
Fecha de publicación
2020
Editor
Centro de Investigación y Documentación Musical (CIDoM)-Unidad Asociada al CSIC
Citación
Sol, Manuel del (2020). Techniques of Expressivity in Music Performance. Cuadernos de Investigación Musical, 10, pp. 120-129. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2020.10.05
Resumen
[EN] Historically all performers had had the same difficulties in ‘making music’ because there is
an innate variable in the act of performing: the expression. What do the performers do?
The most basic requirement is that a performer should produce the correct notes, rhythms,
dynamics, etc. of a musical idea’ (Clarke, 2002, p. 59). In this sense, we may define the
interpretation as a mechanical process; nevertheless, an interpretation without expression is
not musical. Thus, Erick Clarke clarified that it was also necessary ‘to go beyond’ due to the
expert performers are obliged to transmit a musical idea and recreate expressively the score.
This statement could be controlled and measured because, in an interpretation, one may
observe whether the performer had played the exact musical symbols of the score or not,
but the issue is more subjective when we value expressivity. Hence, it is not surprising that
the psychology of performance has focused on the question of interpretation and
expression with a substantial amount of research such as the GERMS Model (Juslin, 2003).
Overall, it is hoped that this approach proposed here may contribute to a greater
understanding of learning and teaching expressive skills in music performance.
[ES] Históricamente, todos los intérpretes han tenido las mismas dificultades para “hacer
música” porque hay una variable innata en el acto de tocar: la expresión. ¿Qué hacen los
intérpretes? “El requisito más básico es que un intérprete debe producir las notas, ritmos,
dinámicas, etc. correctos de una idea musical” (Clarke, 2002, p. 59). En este sentido,
podemos definir el acto de la interpretación como un proceso mecánico; sin embargo, una
interpretación sin expresión no es musical. De ahí que Erik Clarke aclarase que también era
necesario “ir más allá” debido a que los músicos expertos están obligados a transmitir una
idea musical y recrear la partitura de manera expresiva. Esta afirmación podría controlarse y
medirse porque uno puede observar en una interpretación si el intérprete ha tocado los
símbolos musicales escritos en la partitura o no, pero el problema es más subjetivo cuando
valoramos la expresividad. Por tanto, no sorprende que la psicología de la interpretación se
haya centrado en la cuestión de la actuación y la expresión con una cantidad sustancial de
investigaciones como el Modelo GERMS (Juslin, 2003). En general, se espera que este
enfoque propuesto aquí pueda contribuir a una mayor comprensión del aprendizaje y la
enseñanza de habilidades expresivas en la interpretación musical.
URI
ISSN
2530-6847
Colecciones