• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
  • Contact Us
  • Send Feedback
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
    Gredos. Repositorio documental de la Universidad de SalamancaUniversidad de Salamanca
    Consorcio BUCLE Recolector

    Browse

    All of GredosCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsSubjectsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    ENLACES Y ACCESOS

    Derechos de autorPolíticasGuías de autoarchivoFAQAdhesión USAL a la Declaración de Berlín

    COMPARTIR

    View Item 
    •   Gredos Home
    • Scientific Repository
    • Publicaciones periódicas no EUSAL
    • Pedagogía social
    • Pedagogía social, 2021
    • Pedagogía social, N. 38
    • View Item
    •   Gredos Home
    • Scientific Repository
    • Publicaciones periódicas no EUSAL
    • Pedagogía social
    • Pedagogía social, 2021
    • Pedagogía social, N. 38
    • View Item

    Compartir

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Título
    Análisis y validación de un test para medir valores (TVA_ADAPTADO)
    Otros títulos
    Analysis and validation of a test to measure values (TVA _ adapted)
    Autor(es)
    González-Gijón, Gracia
    Gervilla Castillo, Enrique
    Martínez Heredia, Nazaret
    Soriano Díaz, Andrés
    Palabras clave
    test
    valores
    jóvenes
    validez de contenido
    juicio de expertos
    validez de constructo
    análisis factorial
    fiabilidad
    Fecha de publicación
    2021-08-03
    Citación
    González-Gijón, G., Gervilla, E., Martínez-Heredia, N., & Soriano, A. (2021). Análisis y validación de un Test para medir Valores (TVA_ Adaptado). Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38 xx-xx. DOI:10.7179/PSRI_2021.38.0
    Abstract
    [ES] El objetivo del presente artículo es revisar y adaptar un instrumento creado para conocer la jerarquía de valores en los/as jóvenes a partir de 11 categorías que recogen la integridad de las dimensiones de la persona (corporal, intelectual, afectiva, individual, moral, es-tética, social, política, ecológica, instrumental y religiosa). Este trabajo partió de la necesidad de revisar el vocabulario que formaba parte de los ítems del test, en su versión anterior, para actualizar sus palabras y adaptarlas a la utilización que se hace de las mismas en la actualidad. El proceso ha consistido en la validación de contenido a través de un juicio de expertos, con análisis cualitativo de cada ítem, el estudio de la media, la desviación típica y el grado de acuerdo entre jueces mediante el coeficiente de concordancia W de Kendall. La validación de constructo se ha realizado por medio del análisis factorial exploratorio. Finalmente, se midió la consistencia interna de los ítems mediante el coeficiente alfa de Cronbach. La muestra productora de datos ha sido conformada por 651 jóvenes seleccionados a través de un mues-treo aleatorio por conglomerados en todas las Facultades de Ciencias de la Educación de las Universidades públicas de Andalucía. Los resultados muestran valores indicativos de concordancia entre los jueces expertos, la diferenciación de las 11 dimensiones que coinciden con las propuestas en el constructo teórico y altos niveles de fiabilidad en cada una de las dimensiones. El estudio realizado ha dado como resultado final la versión definitiva del instrumento. [EN] The objective of this article is to review and adapt an instrument created to know the hierarchy of values in young people from 11 categories that include the integrity of the dimensions of the person. The process consisted of content validation through expert judgment with the critical analysis of each item and the degree of agreement between judges using the Kendall W Coefficient of Concordance and construction validation through factor analysis. Finally, the internal consistency of the items was measured using the Cronbach’s alpha coefficient. The selected sample is 651 young people selected through random cluster sampling. The results indicated indicative values of agreement between the expert judges, the differentiation of the 11 dimensions that coincide with those proposed in the theoretical construct, and high levels of tension in each of the dimensions. The psychometric study has resulted in the definitive version of the instrument.The aim of this article is to revise and adapt an instrument created to find out the hi-erarchy of values in young people based on 11 categories that include the integrity of the dimensions of the person (bodily, intellectual, affective, individual, moral, aesthetic, social, political, ecological, instrumental and religious). This work was based on the need to revise the vocabulary that formed part of the test items in its previous version, in order to update its words and adapt them to the way they are used today. The process consisted of content validation through expert judgement, with qualitative analysis of each item, the study of the mean, standard deviation and the degree of agreement between judges using Kendall’s W coefficient of concordance. The construct validation was carried out by means of exploratory factor analysis. Finally, the internal consistency of the items was measured using Cronbach’s alpha coefficient. The data-producing sample consisted of 651 young people selected through random cluster sampling in all the Faculties of Education Sciences of the public universities of Andalusia. The results show indicative values of agreement between the expert judges, the differentiation of the 11 dimensions that coincide with those proposed in the theoretical construct and high levels of reliability in each of the dimensions. The final result of the study was the definitive version of the instrument.
    URI
    http://hdl.handle.net/10366/147131
    ISSN
    1139-1723
    DOI
    10.7179/PSRI
    Collections
    • Pedagogía social, N. 38 [14]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    79299-Galerada final-309942-1-10-20210803.pdf
    Tamaño:
    512.8Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
     
    Universidad de Salamanca
    AVISO LEGAL Y POLÍTICA DE PRIVACIDAD
    2022 © UNIVERSIDAD DE SALAMANCA
     
    Universidad de Salamanca
    AVISO LEGAL Y POLÍTICA DE PRIVACIDAD
    2022 © UNIVERSIDAD DE SALAMANCA