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dc.contributor.authorGonzález-Gijón, Gracia
dc.contributor.authorGervilla Castillo, Enrique
dc.contributor.authorMartínez Heredia, Nazaret
dc.contributor.authorSoriano Díaz, Andrés
dc.date.accessioned2021-09-15T11:28:29Z
dc.date.available2021-09-15T11:28:29Z
dc.date.issued2021-08-03
dc.identifier.citationGonzález-Gijón, G., Gervilla, E., Martínez-Heredia, N., & Soriano, A. (2021). Análisis y validación de un Test para medir Valores (TVA_ Adaptado). Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38 xx-xx. DOI:10.7179/PSRI_2021.38.08es_ES
dc.identifier.issn1139-1723
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/147157
dc.description.abstract[ES] El objetivo del presente artículo es revisar y adaptar un instrumento creado para conocer la jerarquía de valores en los/as jóvenes a partir de 11 categorías que recogen la inte-gridad de las dimensiones de la persona (corporal, intelectual, afectiva, individual, moral, es-tética, social, política, ecológica, instrumental y religiosa). Este trabajo partió de la necesidad de revisar el vocabulario que formaba parte de los ítems del test, en su versión anterior, para actualizar sus palabras y adaptarlas a la utilización que se hace de las mismas en la actualidad. El proceso ha consistido en la validación de contenido a través de un juicio de expertos, con análisis cualitativo de cada ítem, el estudio de la media, la desviación típica y el grado de acuerdo entre jueces mediante el coeficiente de concordancia W de Kendall. La validación de constructo se ha realizado por medio del análisis factorial exploratorio. Finalmente, se midió la consistencia interna de los ítems mediante el coeficiente alfa de Cronbach. La muestra productora de datos ha sido conformada por 651 jóvenes seleccionados a través de un mues-treo aleatorio por conglomerados en todas las Facultades de Ciencias de la Educación de las Universidades públicas de Andalucía. Los resultados muestran valores indicativos de concor-dancia entre los jueces expertos, la diferenciación de las 11 dimensiones que coinciden con las propuestas en el constructo teórico y altos niveles de fiabilidad en cada una de las dimensio-nes. El estudio realizado ha dado como resultado final la versión definitiva del instrumento.eISSN: 1989-9742 © SIPS. [EN] The objective of this article is to review and adapt an instrument created to know the hierarchy of values in young people from 11 categories that include the integrity of the dimensions of the person. The process consisted of content validation through expert judgment with the critical analysis of each item and the degree of agreement between judges using the Kendall W Coefficient of Concordance and construction validation through factor analysis. Finally, the internal consistency of the items was measured using the Cronbach’s alpha coefficient. The selected sample is 651 young people selected through random cluster sampling. The results indicated indicative values of agreement between the expert judges, the differentiation of the 11 dimensions that coincide with those proposed in the theoretical construct, and high levels of tension in each of the dimensions. The psychometric study has resulted in the definitive version of the instrument.The aim of this article is to revise and adapt an instrument created to find out the hi-erarchy of values in young people based on 11 categories that include the integrity of the dimensions of the person (bodily, intellectual, affective, individual, moral, aesthetic, social, political, ecological, instrumental and religious). This work was based on the need to revise the vocabulary that formed part of the test items in its previous version, in order to update its words and adapt them to the way they are used today. The process consisted of content validation through expert judgement, with qualitative analysis of each item, the study of the mean, standard deviation and the degree of agreement between judges using Kendall’s W coefficient of concordance. The construct validation was carried out by means of exploratory factor analysis. Finally, the internal consistency of the items was measured using Cronbach’s alpha coefficient. The data-producing sample consisted of 651 young people selected through random cluster sampling in all the Faculties of Education Sciences of the public universities of Andalusia. The results show indicative values of agreement between the expert judges, the differentiation of the 11 dimensions that coincide with those proposed in the theoretical construct and high levels of reliability in each of the dimensions. The final result of the study was the definitive version of the instrument.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.subjectTestes_ES
dc.subjectValoreses_ES
dc.subjectJóveneses_ES
dc.subjectValidez de contenidoes_ES
dc.subjectJuicio de expertoses_ES
dc.subjectValidez de constructoes_ES
dc.subjectAnálisis factoriales_ES
dc.subjectFiabilidades_ES
dc.titleAnálisis y validación de un test para medir valores (TVA_adaptado)es_ES
dc.title.alternativeAnalysis and validation of a test to measure values (TVA _ adapted)es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.7179/PSRI
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
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