Compartir
Título
transtextualidad en los títulos de crédito en «The human voice» (2020) de Pedro Almodóvar
Otros títulos
Transtextuality showed on Credits and opening letters on «The Human Voice» (Pedro Almodóvar, 2020)
Autor(es)
Materia
Film credits
Pedro Almodóvar
Juan Gatti
transtextuality
adaptation
Títulos de crédito
Pedro Almodóvar
Juan Gatti
transtextualidad
adaptación
Fecha de publicación
2021-11-30
Editor
Ediciones Universidad de Salamanca (España)
Citación
Fonseca, Journal of Communication, (2021)
Resumen
The human voice (Almodóvar, P. 2020) deals with human loneliness, specically the female one, through drama and woman's despair who gives everything she has to let her love relationship go on, but who also does not hesitate to change what remains. Premiered at the Venice Festival, it is perhaps best Pedro Almodóvar's work where a symbiotic relationship can be observed in which transtextuality (Genette's term and theory commonly used in the literary eld) transcends to generate a puzzle in which the opening curtain of credits titles, with a magnanimous identity charge, will dialogue under Stvdio Gatti's creativity, with the film of La Mancha's director, without qualifying or complementing it./nBoth works (titles and film) will converse in a playful and transversal way to lead the irremediable demonstration that the credits in Pedro Almodovar filmic projects have an unequivocal transtextual behavior. The human voice (Almodóvar, P. 2020) trata sobre la soledad humana, concretamente la femenina, a través del drama y desesperación de una mujer que da todo lo que tiene para mantener su relación amorosa, pero que tampoco duda en cambiar lo que le queda. Estrenada en el Festival de Venecia, es quizás la obra del Pedro Almodóvar donde mejor se puede observar una relación simbiótica en la que la transtextualidad (término y teoría de Gerard Genette comúnmente utilizado en el ámbito literario) trasciende para generar un puzzle en el que el telón de apertura de los títulos de crédito, con una carga identitaria magnánima, dialogará bajo la creatividad de Stvdio Gatti, sobre la cinta del director manchego, sin matizarla ni zcomplementarla./nAmbas partes (títulos y cinta) conversarán de manera lúdica y transversal para des- embocar en la irremediable demostración de que los títulos de crédito en la obra fílmica de Pedro Almodóvar tienen un comportamiento transtextual inequívoco.
URI
ISSN
2172-9077
Colecciones
- Fonseca, Vol. 23 [19]