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dc.contributor.authorGarcía Sánchez, Francisco Alberto
dc.contributor.authorPacheco Molero, Manuel
dc.contributor.authorOrcajada Sánchez, Noelia
dc.date.accessioned2021-12-17T11:25:42Z
dc.date.available2021-12-17T11:25:42Z
dc.date.issued2021-07-12
dc.identifier.citationSiglo Cero, (2021)
dc.identifier.issn0210-1696
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/147854
dc.description.abstractThe extraordinary situation of the COVID-19 pandemic led to the lockdown and interruption of the usual Early Intervention (EI) services, although families and children still needed support. The Spanish professionals reacted quickly, reorganizing the intervention, experimenting with the possibilities of tele-intervention and sharing knowledge and experiences. This work reviews the resources generated, in relation to EI, during the first five weeks of lockdown (from March 13). This work also reviews opinions and feelings that were shared by professionals. 72 resources were identified, provided through social networks: documents (33), videoconferences and online seminars (32) and applications or web resources (8). Its characteristics, timing, orientation to families or professionals, and its alignment with a paradigm of intervention centered on the family or the child are analyzed. The opinions and feelings of the professionals are analyzed in reference to the resources provided, the needs observed in the families, the problems in tele-intervention and in the face of the approach to return to a "new normality". The results obtained complement the vision of families about the situation generated by the lockdown, which has been collected in other works. It concludes on the good health of EI in Spain and the need to deepen the proactive involvement of the family in the intervention team.
dc.description.abstractLa situación extraordinaria de pandemia COVID-19 llevó al confinamiento y a la interrupción de los servicios habituales de Atención Temprana (AT), aunque familias y niños seguían necesitando apoyo. Los profesionales españoles reaccionaron rápidamente, reorganizando la intervención, experimentando con las posibilidades de teleintervención y compartiendo conocimientos y experiencias. Este trabajo revisa los recursos generados, en relación con AT, durante las cinco primeras semanas de confinamiento (desde del 13 de marzo), así como opiniones y sentimientos compartidos por los profesionales. Se identificaron un total de 72 recursos, facilitados a través de redes sociales: documentos (33), videoconferencias y seminarios online (32) y aplicaciones o recursos web (8). Se analizan sus características, temporización, orientación hacia familias oprofesionales y su alineación con un paradigma de intervención centrado en la familia o en el niño. Las opiniones y sentimientos de los profesionales se analizan en referencia a los recursos facilitados, las necesidades observadas en las familias, los problemas en la teleintervención y ante el planteamiento de vuelta a una 'nueva normalidad'. Los resultados obtenidos complementan la visión de las familias sobre la situación generada por el confinamiento, que ha quedado recogida en otros trabajos. Se concluye sobre la buena salud de la AT en España y la necesidad de profundizar en la implicación proactiva de la familia en el equipo de intervención.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEarly Childhood Intervention
dc.subjectCOVID-19
dc.subjectprofessionals
dc.subjecttele-intervention
dc.subjecttraining
dc.subjectAtención Temprana
dc.subjectCOVID-19
dc.subjectprofesionales
dc.subjectteleintervención
dc.subjectformación
dc.titleRespuesta de la atención temprana española a la situación de confinamiento por Covid-19
dc.title.alternativeResponse of the Spanish Early Intervention to the Lockdown Situation due to COVID-19
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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