Show simple item record

dc.contributor.authorLuna, Ursula
dc.contributor.authorCastrillo, Janire
dc.contributor.authorGillate, Iratxe
dc.contributor.authorIbáñez Etxeberria, Alex
dc.date.accessioned2022-05-13T11:27:09Z
dc.date.available2022-05-13T11:27:09Z
dc.date.issued2022-03-30
dc.identifier.citationEl Futuro del Pasado, 13 (2022)
dc.identifier.issn1989-9289
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/149708
dc.description.abstractThe aim of this study is to analyse the knowledge that trainee teachers at the University of the Basque Country have about characters and events of the civil war, and their possible use in Elementary Education to work on specific topics and attitudes. The study was carried out with 312 students, based on a questionnaire of four items. A high lack of knowledge has been found. On the one hand, the participants reproduce the knowledge acquired during their previous educational stage, where the teaching of history was based on a straightforward narration of wartime happenings, with political and military figures as main characters. The absence of a treatment of the civil war from a critical perspective, which integrates the memory of silenced or forgotten groups, means that students are not aware of the possible uses of a conflictive topic such as the civil war in the classroom. As a result, they are unaware of its potential for working on civic and citizenship skills, reflection and a critical perspective on history. It is therefore advisable to include historical memory in compulsory education, as well as in the initial teacher training, in order to facilitate a change of perspective in the teaching of the civil war and its consequences in the present.
dc.description.abstractEste trabajo tiene como objetivos analizar el conocimiento que tiene el profesorado en formación de la Universidad del País Vasco sobre personajes y acontecimientos de la guerra civil, y su posible uso en la etapa de primaria para el trabajo de temas y actitudes concretos. Se ha realizado un estudio con 312 alumnos, que han rellenado un cuestionario de cuatro ítems. Se ha concluido que el alumnado tiene un alto grado de desconocimiento sobre la guerra civil y su posible uso en la etapa de primaria. Por un lado, reproduce los conocimientos adquiridos durante su etapa educativa anterior, donde la enseñanza de la historia estaba basada en el desarrollo lineal de sucesos y acontecimientos bélicos, unido a personajes de índole político y militar. La ausencia del tratamiento de la guerra civil desde una perspectiva crítica, y a partir de la memoria de colectivos silenciados u olvidados, supone que el alumnado desconozca los posibles usos que pueden dársele a un tema conflictivo como la guerra civil en el aula. Por ello, desconocen su potencialidad para trabajar la competencia cívica y ciudadana, la reflexión y la perspectiva crítica de la historia. Por tanto, se reconoce la necesaria inclusión de la memoria histórica en la enseñanza obligatoria, así como en la formación inicial del profesorado, que permita un cambio de perspectiva en la enseñanza de la guerra civil y sus consecuencias en nuestro presente.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectTeacher training
dc.subjectCivil war
dc.subjectElementary School
dc.subjectCivic competence
dc.subjectFormación docente
dc.subjectGuerra civil
dc.subjectEducación Primaria
dc.subjectCompetencia ciudadana
dc.titleConocimientos del profesorado en formación inicial sobre la guerra civil y su tratamiento en las aulas
dc.title.alternativeKnowledge about the Civil War and its Use in the Classroom among Trainee Teachers
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record