Show simple item record

dc.contributor.authorMarolla Gajardo, Jesús
dc.contributor.authorSalazar, Marta María
dc.contributor.authorMaya, Alexandro
dc.date.accessioned2022-05-13T11:27:17Z
dc.date.available2022-05-13T11:27:17Z
dc.date.issued2022-03-30
dc.identifier.citationEl Futuro del Pasado, 13 (2022)
dc.identifier.issn1989-9289
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/149716
dc.description.abstractThis research analyzes the conceptions expressed by teachers about the advantages and limitations of teaching history and social sciences in the context of a pandemic. In addition, it contrasts the content of the narratives of history and social science teachers about the teaching of historical empathy, citizenship and democratic participation pandemic times. The type of study is framed in the qualitative paradigm and follows the methodological strategies of a case study in a school in the Metropolitan Region in Chile. We were able to collect the conceptions of the team of teachers belonging to the Department of History of this educational center, which serves students with socio-economic difficulties and within a context of social vulnerability. The results show that the context of the pandemic exacerbated the needs and difficulties of the students and their families by highlighting the problems of connectivity to virtual classes, the lack of motivation and the absence of a future perspective. However, this healthcare context has allowed participating teachers to incorporate historical empathy and themes such as the teaching of democratic citizenship and student participation as an alternative to a new educational scenario.
dc.description.abstractLa investigación se enmarca en analizar las concepciones que expresa el profesorado sobre las ventajas y las limitaciones de enseñar historia y ciencias sociales en contexto de pandemia, además de comprender y contrastar el contenido de los discursos del profesorado de historia y ciencias sociales, sobre la enseñanza de la empatía histórica, la ciudadanía y la participación democrática en tiempos de pandemia. El tipo de estudio se enmarca en el paradigma cualitativo y sigue las estrategias metodológicas del estudio de caso en una escuela de la Región Metropolitana en Chile. Hemos podido recoger las concepciones del equipo de docentes pertenecientes al Departamento de Historia de este centro educativo, que atiende a estudiantes con dificultades socioeconómicas y dentro de un contexto de vulnerabilidad social. Se aprecia en los resultados que el contexto de pandemia agudizó las necesidades y dificultades de los estudiantes y sus familias, destacando los problemas de conectividad a las clases virtuales, la falta de motivación y la ausencia de una perspectiva de futuro. Sin embargo, este contexto sanitario ha permitido al profesorado participante incorporar la empatía histórica y temáticas como la enseñanza de la ciudadanía democrática y la participación del estudiantado como una alternativa a un nuevo escenario educativo.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectHistory education
dc.subjecthistorical empathy
dc.subjectcitizenship teaching
dc.subjectschool motivation
dc.subjectrelevant social problems
dc.subjectenseñanza de la historia
dc.subjectempatía histórica
dc.subjectenseñanza de la ciudadanía
dc.subjectmotivación escolar
dc.subjectproblemas sociales relevantes
dc.titleEnseñar desde la empatía histórica y la educación para la ciudadanía durante la pandemia. La experiencia del profesorado en una escuela en Chile
dc.title.alternativeTeaching from a Historical Empathy and Citizenship Education perspective during the COVID 19 Pandemic. The Experience of Teachers in a Chilean School
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record