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dc.contributor.authorCamino Rodríguez, Alejandro
dc.date.accessioned2022-05-13T11:27:17Z
dc.date.available2022-05-13T11:27:17Z
dc.date.issued2022-03-30
dc.identifier.citationEl Futuro del Pasado, 13 (2022)
dc.identifier.issn1989-9289
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/149717
dc.description.abstractIn the 1920s and 1930s, the Tour de France had the status of being the toughest and most important cycling event in the world. In these years, the Spanish press insisted on the idea that the cyclists who competed in the race not only struggle to win the competition; they did it also for the honor of the nation and to demonstrate the value of national masculinity to the rest of the world. However, as the successes of the Spanish cyclists were not usual, the newspapers feel the necessity to justify this situation. They did it by appealing to persistent bad luck and opposition from the organization. Through newspapers, this article analyzes the way in which mass media explained the lack of victories of the Spanish representatives in the Tour of France. To do that, they used similar ideas than the applied to justify the defeats of the men's national football team. The reason why they tried so hard to justify the absence of triumphs was because it was understood that the national dignity and virility of Spanish men were at stake, so the justification had to be credible, plausible and furthermore, had to encourage the patriotic sentiment and national pride.
dc.description.abstractEl Tour de Francia tenía en las décadas de 1920 y 1930 el prestigio de ser la prueba ciclista más dura e importante del mundo. En este periodo, para la prensa española los ciclistas que disputaban la carrera luchaban no solo por ganar la competición, sino por el honor de la nación y por demostrar la valía de la masculinidad patria ante el resto del mundo. Sin embargo, como los éxitos de los ciclistas españoles fueron escasos, la prensa tuvo que esforzarse por justificar esta situación recurriendo a la mala suerte persistente y a la oposición de la organización. A través de las fuentes hemerográficas, en el presente artículo se analiza la forma en la que los periódicos, movilizando recursos similares a los que utilizaban para justificar las derrotas de la selección masculina de fútbol, explicaban la falta de victorias de los representantes españoles en la carrera francesa. Como los medios entendían que estaba en juego la dignidad nacional y la virilidad de los hombres españoles, se esforzaron en maquillar la ausencia de triunfos. Para ello, presentaron justificaciones que buscaban ser creíbles, plausibles y que, a su vez, favoreciesen que las derrotas estimulasen el sentimiento patriótico y el orgullo nacional.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectcycling
dc.subjectsport
dc.subjectmen
dc.subjectvirility
dc.subjectnationalism
dc.subjectciclismo
dc.subjectdeporte
dc.subjecthombres
dc.subjectvirilidad
dc.subjectnacionalismo
dc.titleHéroes sobre ruedas. El Tour de Francia visto desde España durante las décadas de 1920 y 1930: fatalismo, nación y masculinidad
dc.title.alternativeHeroes on wheels. The Tour de France in the 1920s and 1930s seen from Spain: fatalism, nation and masculinity
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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