dc.contributor.author | Cortés Quesada, Jose Antonio | |
dc.contributor.author | Barceló Ugarte, Teresa | |
dc.contributor.author | Fuentes Cortina, Gonzalo | |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T09:47:57Z | |
dc.date.available | 2022-07-07T09:47:57Z | |
dc.date.issued | 2022-06-01 | |
dc.identifier.citation | Fonseca, Journal of Communication, (2022) | |
dc.identifier.issn | 2172-9077 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10366/150230 | |
dc.description.abstract | The transformation of the television sector in the last decade (2010-2020) has been enhanced by technological de-velopments, such as the emergence of digital television and the transmission of images via broadband. Viewers have ac-quired a leading role in the choice and creation of audiovisual content. In this scenario, young people do not renounce to linear television, betting mainly on news and entertainment programs. After conducting a qualitative study through a focus group and a questionnaire to 400 young people, this study shows that their consumption is decreasing because it is considered old-fashioned and subject to a schedule and fiction is seen, almost entirely, through streaming content platforms. Generation Z prefers to watch content where and how they want and, in addition, they share it with other users thanks to social networks. This audiovisual evolution causes a hyperfragmentation of the audience and a genera-tion gap between traditional television consumption and streaming content. | |
dc.description.abstract | La transformación del sector televisivo en la última década (2010-2020) se ha visto potenciada por el desarrollo tecnológico, como la aparición de la televisión digital y la transmisión de imágenes a través de la banda ancha. Los espectadores han adquirido un papel protagonista en la elección y creación del contenido audiovisual. En este escenario, los jóvenes no renuncian a la televisión lineal, apostando principalmente por los informativos y programas de entretenimiento. Tras la realización de un estudio cualitativo mediante un focus group y un cuestionario a 400 jóvenes, se demuestra que su consumo es cada vez menor por ser considerada como anticuada y sujeta a un horario y la ficción es vista, casi en su totalidad, a través de las plataformas de contenido en streaming. La Generación Z prefiere visionar contenidos dónde y cómo quieren y, además, la comparten con otros usuarios gracias a las redes sociales. Esta evolución audiovisual provoca una hiperfragmentación de la audiencia y una brecha generacional entre el consumo de la televisión tradicional y los contenidos por streaming. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.publisher | Ediciones Universidad de Salamanca (España) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | linear television | |
dc.subject | audience | |
dc.subject | video on demand | |
dc.subject | Generation Z | |
dc.subject | televisión lineal | |
dc.subject | consumo | |
dc.subject | audiencia | |
dc.subject | televisión a la carta | |
dc.subject | Generación Z | |
dc.title | Estudio sobre el consumo audiovisual de la Generación Z en España | |
dc.title.alternative | Study on the Audiovisual Consumption of Generation Z in Spain | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |