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dc.contributor.authorAnzola-gomez, John
dc.contributor.authorRivera-rogel, Diana
dc.contributor.authorAguaded, Ignacio
dc.date.accessioned2023-02-20T10:12:05Z
dc.date.available2023-02-20T10:12:05Z
dc.date.issued2022-12-01
dc.identifier.citationFonseca, Journal of Communication, (2022)
dc.identifier.issn2172-9077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/151995
dc.description.abstractYouTube is a social network that represents web development as it is a space where anyone can publish audiovisual content and where the user can generate different types of interaction. In the educational field, the interaction between teacher and student is essential for the teaching-learning process development, so the analysis of communicative interactions in digital environments such as YouTube is necessary. This research seeks to examine the rates of social interaction and discursive interaction that are present in a YouTube channel dedicated to education. Through a mixed-type investigation, the rate of social interaction is quantitatively analyzed and through a qualitative content analysis, the discursive marks that show the discursive interaction are identified. The results allow us to see that the rate of social interaction is low and coincides with the results of other investigations; it can also be seen that the use of discursive markers is made without a pedagogical aim. The design of a communicative act planned from educommunication would lead to better results in relation to communicative processes.
dc.description.abstractYouTube es una red social que representa el desarrollo web al ser un espacio donde cualquier persona puede publicar contenido audiovisual y donde el usuario puede generar distintos tipos de interacción. En el campo educativo la interacción entre el profesor y estudiante es fundamental para el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje por lo que el análisis de las interacciones comunicativas en entornos digitales como YouTube es necesario. Esta investigación busca examinar la tasa de interacción social y la interacción discursiva que están presentes en un canal de YouTube dedicado a la educación. Por medio de una investigación de tipo mixto se analiza de manera cuantitativa la tasa de interacción social y por medio de un análisis de contenido cualitativo se identifican las marcas discursivas que evidencian la interacción discursiva. Los resultados permiten ver que la tasa de interacción social es baja y coincide con los resultados de otras investigaciones; también se puede ver que el uso de marcadores discursivos se hace sin sentido pedagógico. El diseño de un acto comunicativo planeado desde la educomunicación permitiría tener mejores resultados en relación con los procesos comunicativos.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectInteracción social
dc.subjecttasa de aplausos
dc.subjecttasa de conversación
dc.subjectinteracción discursiva
dc.subjectengagement
dc.subjectYouTube
dc.subjectedutubers
dc.subjecteducación
dc.subjectSocial interaction
dc.subjectapplause rate
dc.subjectconversation rate
dc.subjectdiscursive interaction
dc.subjectengagement
dc.subjectYouTube
dc.subjectedutubers
dc.subjecteducation
dc.titleInteracción social e interacción discursiva de un canal de YouTube educativo
dc.title.alternativeSocial interaction and discursive interaction of an educational YouTube channel
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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