Show simple item record

dc.contributor.authorSangro Colón, Pedroes_ES
dc.date.accessioned2009-02-17es_ES
dc.date.accessioned2009-10-15T11:00:17Z
dc.date.available2009-10-15T11:00:17Z
dc.date.issued2008es_ES
dc.identifier.citationSangro Colón, P.(2008). El cine en el diván: teoría fílmica y psicoanálisis. [Versión electrónica] "Revista de Medicina y Cine", 4, 4-11.es_ES
dc.identifier.issn1885-5210
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/56234es_ES
dc.description.abstract[EN] Different disciplines have contributed to weaving a theory of psychoanalysis in the cinema: ranging from the loans from anthropology and experimental psychology, to proposals belonging to the specific sphere of film theory, such as Filmology, Text Analysis or Feminist Theory in films. In all cases, the aim is to establish a relationship between the significance structure that governs the cinema and psychology,so as to confirm that the cinema s system of representation is modelled on our unconscious psychological apparatus, as was explained by thepsychoanalyst Jacques Lacan, among others. The arrival of psychoanalysis in film thought forges the idea that considers the cinema as an auxiliarypsychological device capable of making us subjects and submerging us in the emotions in play in the conflicts proposed by any audiovisualstory.es_ES
dc.description.abstract[ES] Diferentes disciplinas han contribuido a tejer una teoría psicoanalítica del cine: desde los préstamos de la antropología y la psicología experimental, hasta propuestas pertenecientes a la órbita específica de la teoría cinematográfica tales como la Filmología, el Análisis Textualo la Teoría Feminista del cine. En todos los casos, su pretensión es establecer una relación entre la estructura de significación que gobierna elcine y la psíquica, para comprobar que el sistema de representación del medio cinematográfico está modelado sobre nuestro aparato psíquicoinconsciente, tal y como fue explicado, entre otros, por el psicoanalista Jacques Lacan. La irrupción del psicoanálisis en la reflexión fílmica forjala idea que considera el cine como un dispositivo psíquico auxiliar capaz de constituirnos en sujetos y sumergirnos en las emociones que se juegan en los conflictos propuestos por toda historia audiovisual.es_ES
dc.format.extent635 kbes_ES
dc.format.mimetypeapplication/zipes_ES
dc.languageespañoles_ES
dc.languageingléses_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)es_ES
dc.relation.requiresWinRARes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectCinees_ES
dc.subjectIdentificaciónes_ES
dc.subjectPsicoanálisises_ES
dc.subjectFilmologíaes_ES
dc.subjectCinema.es_ES
dc.subjectPsychoanalysises_ES
dc.subjectIdentificationes_ES
dc.subjectFilmologyes_ES
dc.subjectSignificantes_ES
dc.subjectSignificantees_ES
dc.titleEl cine en el diván: teoría fílmica y psicoanálisises_ES
dc.title.alternativeFilms from the Couch: Film Theory and Psychoanalysises_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publishversionhttp://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol4/num1/194es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported