Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10366/130736
El inglés académico en el marco del EEES: un ejemplo de los equipos docentes en la Universidad Politécnica de Cartagena (UPCT): Profile on PlumX
Title: El inglés académico en el marco del EEES: un ejemplo de los equipos docentes en la Universidad Politécnica de Cartagena (UPCT)
Other Titles: English for academic purposes in the framework of the European Space of Higher Education: An example of teaching teams at Universidad Politécnica de Cartagena (UPCT)
Authors: Carbajosa Palmero, Natalia
Keywords: Pedagogía
Education
Issue Date: 20-Apr-2012
Publisher: Ediciones Universidad de Salamanca (EspaÑa)
Citation: Aula, 18 (2012)
Abstract: The aim of this article is to introduce a case study carried out by a multidisciplinary teaching team who has studied, at the UPCT, the mechanisms for a progressive implementation of academic English in its schools, with the final purpose of achieving a bilingual teaching model. In a first theoretical stage, we explain how the teaching team focuses on the available concepts and theories concerned with languages for specific purposes, together with Bologna’s guidelines about English as a transversal competence in all Higher Education institutions. Likewise, the team revises the level of implementation of academic bilingual programs in our surrounding countries. Later, the article describes the elaboration process of several materials by the teaching team, in which all the faculty of the UPCT has been involved. Such materials have finally led to the design of a training course for those lecturers who have introduced or are going to introduce English, partly or wholly, in the content subjects of their respective degrees, thus contributing to strengthening the presence of languages for specific purposes in our academic environment.
El presente artículo tiene por objeto presentar el caso práctico realizado por un equipo docente multidisciplinar que, en la UPCT, ha estudiado los mecanismos para una progresiva implantación del inglés académico en sus centros, hasta alcanzar un modelo de enseñanza bilingüe. En una primera fase teórica, se explica cómo el equipo parte de las diferentes teorías y conceptos acerca de las lenguas de especialidad, así como de las directrices de Bolonia respecto a la presencia del inglés como competencia transversal en todas las instituciones de educación superior. Asimismo, el equipo revisa el nivel de implantación del bilingüismo académico en los países de nuestro entorno. A continuación, el artículo describe el proceso de elaboración de diversos materiales por parte del equipo docente, en los que ha implicado a todos los profesores de la UPCT. Dichos materiales finalmente han conducido al diseño de un curso de formación destinado a aquellos docentes que han introducido o piensan introducir, en parte o en su totalidad, el inglés en las asignaturas de contenido de los distintos grados, contribuyendo así a afianzar la presencia de las lenguas de especialidad en nuestro entorno académico.
URI: http://hdl.handle.net/10366/130736
ISSN: 0214-3402
Appears in Collections:Aula, 2012, Vol. 18

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
El_ingles_academico_en_el_marco_del_EEES.pdf110,82 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is is subject to a Creative Commons License