Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10366/132627
Aprendizaje por descubrimiento: principios y aplicaciones inadecuadas: Profile on PlumX
Title: Aprendizaje por descubrimiento: principios y aplicaciones inadecuadas
Authors: Barrón Ruiz, Ángela
Keywords: Construcción intrapsíquica
Epistemología postpositivista
Proceso de resolución significativa de problemas
Comprobación de hipótesis
Productividad de los errores
Aprendizaje por descubrimiento
Concepciones mecanicistas del aprendizaje por descubrimiento
Concepción empirista del decubrimiento
Issue Date: 1993
Citation: Barrón Ruiz, A. (1993) Aprendizaje por descubrimiento: principios y aplicaciones inadecuadas. Enseñanza de las Ciencias, 11 (1), p. 3-11
Abstract: [EN]This article deals with a critical analysis of the practical applications of discovery learning. To this end, the principles on which we have reconstructed that theory of learning are used, according to a constructivist foundation of cognitive activity as a conjectural activity, mediated by sociocultural orientations. This article is based on previous research by the author (Barrón 1989, 1991a, 1991b). After defining and establishing the theoretical principles, the inadequate practical applications of discovery learning are examined, derived, in some cases, from an empiricist concept of discovery, and in others, from a acientific reductionism», «individualist», or «mechanistic» concepts of leaming by discovery.
URI: http://hdl.handle.net/10366/132627
ISSN: 0212-4521
Appears in Collections:DTHE. Artículos del Departamento de Teoría e Historia de la Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AprendizajeporDescubrimientoPrincipiosyaplicacionesinadecuadas.pdf544,59 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons