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Título
Perspectives of youths and adults improve the care of hospitalized adolescents in Spain
Otros títulos
Mediadores ambientales simbólicos en espacios de
salud: el papel del arte en la humanización de los
hospitales infantiles
Autor(es)
Materia
Adolescentes
Adolescents
Hospitalización
Hospitals
Calidad de los servicios de salud
Quality control
Clasificación UNESCO
6114 Psicología social
Fecha de publicación
2010
Citación
Ullán de la Fuente, A. M., Serrano Pintado, I., Delgado Sánchez-Mateos, J., Badía Corbella, M. y Hernández Belver, M. (2010). Journal of Pediatric Health Care,In Press,1-11.
Resumen
[EN]Purpose: To determine and compare the preferences and priorities of youths and adults about the best ways to improve hospitals that would have an impact on the quality of life of hospitalized adolescents.
Method: Participants in this study were 364 adolescents between 14 and 17 years of age (96 hospitalized) and 148 adults (96 parents of patients and 52 health professionals). All the participants completed a questionnaire about their preferences and priorities with regard to hospitalization.
Results: A high degree of agreement among the youths and the adults was observed, especially in the importance assigned to agreeableness of clinical staff to improve adolescents' experience of hospitalization. Some discrepancies were also observed. The youths granted more importance to issues related to filling in time, specifically to the leisure technology available for patients. The adults assigned more importance to the organization of the hospital stay, in particular, for adolescents to be admitted with patients of the same age and for them to receive academic support in the hospital.
Conclusions: Adolescents express a coherent perspective about the aspects that may help them to feel better in the hospital, in some ways different from the perspective of the adults who care for them. [ES]En este artículo se propone un modelo de análisis de los contextos de hospitalización infantil basado en la dimensión simbólica de estos espacios de salud. El concepto central del modelo es el de mediadores ambientales simbólicos, entendidos como señales estimulares ambientales asociadas a experiencias emocionales. El arte se considera como un mediador ambiental simbólico en los entornos de cuidado de la salud. Desde esta perspectiva se comentan varias experiencias de humanización a través del arte deespacios de salud para niños.
El modelo se desarrolló en el marco de una serie de trabajos sobre el grado de adaptación de los hospitales a las necesidades psicosociales de los niños y sus familias. Se observó que el modelo permitía una descripción coherente de los entornos reales de hospitalización y la propuesta de dimensiones de mejora de los mismos.
Se considera que le modelo propuesto contribuye a desarrollar lenguajes compartidos entre el ámbito de las artes y el ámbito de la salud.
URI
Colecciones