2024-03-28T18:54:48Zhttps://gredos.usal.es/oai/requestoai:gredos.usal.es:10366/1218642022-02-07T15:12:55Zcom_10366_4386com_10366_4349com_10366_3946com_10366_3823col_10366_4387
Moodbile: A Framework to Integrate m-Learning Applications with the LMS.
Casany, María José
Alier Forment, Marc
Mayol, Enric
Piguillem, Jordi
Galanis, Nikolas
García-Peñalvo, Francisco J.
Conde González, Miguel Ángel
Ordenadores en la educación
Interoperabilidad
Arquitectura software
Computers in education
Interoperability
Software architecture
[ES] Los Sistemas de Gestión de Aprendizaje (LMS) se han generalizado entre la mayoría de los centros de educación y
formación. Ya se trata de una tecnología madura, han dejado la vanguardia de la innovación. Los usos educativos de la
Web 2.0, los Entornos Personales de Aprendizaje, el aprendizaje basado en el juego y en particular la introducción de los
teléfonos móviles y las tabletas en la educación están sucediendo fuera de los límites de los LMS. En este trabajo se
propone una manera de integrar los dispositivos móviles y las aplicaciones educativas con el LMS a través de servicios web;
Se presenta el proyecto Moodbile que proporciona una extensión de servicios web de Moodle 2.0 para la integración móvil
y dos clientes móviles listos para utilizar en situaciones reales.
[EN] Learning Management Systems (LMS) have become widespread among most centres for education and
training. Being a mature technology, LMS have left the vanguard of innovation. Educational usages of the
Web 2.0, Personal Learning Environments, Game-based Learning and particularly the introduction of
mobile phones and tablets in education are happening outside the boundaries of the LMS. This paper
proposes a way to integrate mobile devices and educational applications with the LMS through webservices;
introducing the Moodbile project that provides an extension of Moodle 2.0 webservices for mobile integration
and two mobile clients ready to use on real courses.
2013-05-15T12:32:45Z
2013-05-15T12:32:45Z
2013-05-15T12:32:45Z
2012-05
info:eu-repo/semantics/article
Casany, María José, Alier, Marc,Mayol, Enric, Piguillem, Jordi, Galanis, Niolas, García Peñalvo, Francisco José, Conde, Miguel Ángel. (2012). Moodbile: A Framework to Integrate m-Learning Applications with the LMS.Journal of Research and Practice in Information Technology, 44, 2, 129-149
http://hdl.handle.net/10366/121864
eng
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported