Compartir
Titre
A Queer Approach to the Harlem Renaissance throught the Figure of Richard Bruce Nugent (1906-1987)
Autor(es)
Director(es)
Sujet
African American
Du Bois
Harlem Renaissance
Homosexuality
Locke
Nugent
Queer
Racial Uplift
Clasificación UNESCO
5701.07 Lengua y literatura
Fecha de publicación
2015-06-22
Résumé
[EN] In this essay I discuss the author Richard Bruce Nugent (1906 - 1987) as a literary rebel of his time during the African American cultural and artistic movement termed as Harlem Renaissance (1920s – 1930s). The core idea of this social and literary current was to project a new progressive image of the black community. In so doing, eminent figures of the movement such as W. E. B. Du Bois and Alain Locke supported the idea that black art should be used for the sake of racial uplift. However, Nugent was opposed to this concept of collective artistic expression and he showed his resistance towards it by articulating a queer-individual expression of art. To support my hypothesis, I present a brief analysis of Nugent’s short story “Smoke, Lilies and Jade” (1926) as it is considered to be his masterpiece which epitomises his queer artistic expression at its best. In addition, I have included some of Nugent’s drawings and paintings which are also suggestive examples of his queer expression. Moreover, I examine that Nugent, by distancing himself from the social realism which was being promoted at that time, became the voice of the queer community of the Harlem neighbourhood which struggled against oppression, injustice and mistreatment from a homophobic society. Keeping all these crucial factors in mind this paper intends to shed light upon Nugent and his work, which significantly contributed to both the Harlem Renaissance and the gay tradition of African American literature. [ES] En este ensayo examino la figura de Richard Bruce Nugent como un transgresor literario de su tiempo durante el movimiento artístico y cultural afroamericano el Renacimiento de Harlem. La idea fundamental de esta corriente artística y literaria era el fomento de una nueva imagen de la raza negra. Para ello, importantes figuras como W. E. B. Du Bois y Alain Locke se alzaron como abanderados de este movimiento, con la idea de que el arte negro debía ser utilizado al servicio del avance racial. En este sentido, este estudio pretende demonstrar cómo Nugent se opuso a esa idea de expresión artística colectiva y configuró una expresión artística individual desde una perspectiva queer. Para apoyar mi hipótesis, presento un breve análisis de la historia corta de Nugent “Smoke, Lilies and Jade” como la pieza literaria que epitomiza al máximo su expresión artística queer. Con el mismo propósito incluyo también algunos dibujos y pinturas del autor en los que su inscripción queer es sugerente. Además, exploro cómo el autor, distanciándose del realismo social que se defendía entonces, se convirtió en un portavoz de la comunidad gay en Harlem, la cual intentaba traer a la palestra las opresiones e injusticias de una sociedad que los alienaba. Con todo esto, este ensayo pretende dar a conocer un poco más la figura de Nugent y su obra, los cuales han significado una contribución importante al Renacimiento de Harlem y a la tradición gay de la literatura afromaericana.
Description
Trabajo de Grado realizado en el Departamento de Filología Inglesa de la Universidad de Salamanca.
URI
Aparece en las colecciones