Show simple item record

dc.contributor.advisorRío García, Victor del
dc.contributor.authorRasmi, Mahmoud
dc.date.accessioned2016-05-06T11:18:27Z
dc.date.available2016-05-06T11:18:27Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/128261
dc.description.abstract[ES]El objetivo de esta tesis ha sido argumentar cómo la mitopoésis es generativa de sistemas complejos a través de un proceso necesario, que ha tenido lugar desde tiempos inmemoriales. Por tanto, es a través de este proceso dinámico, se argumentó, que los seres humanos han estado continuamente en evolución, por lo que en cada etapa de cada época en particular, la gente tenía una concepción concreta de la realidad que se manifestaba a través de las diferentes formas de la literatura, el arte y la ciencia. Sin embargo, si bien después de la Ilustración, las mitologías han llegado a ser vistas como fabricaciones puramente ficticias de la fantasía humana; la tesis se enfocó en argumentar que por el contrario, la mitopoésis, en el sentido Schellinguiano, es de hecho un factor crucial en el 'metaforización de la abundancia de la realidad¿ ante la cual los seres humanos se encuentran; por lo tanto, se argumentó que las mitologías, con el tiempo llegarían a formar sistemas por medio de los cuales los seres humanos son capaces de conceptualizar y con éxito comunicar sus puntos de vista sobre la realidad. En consecuencia, en la presente investigación se hace esbozo del despliegue del proceso de la mitpoésis a través del cine y de la imagen cinematográfica; que solamente ha sido posible después de haber establecido la relación entre el cine y la filosofía, y la relevancia contemporánea que el cine y la imagen en movimiento tienen como un sistema colectivo que subyace en el inconsciente colectivo de los seres humanos.es_ES
dc.description.abstract[EN]The present thesis consists of a close examination and a thorough reading of Schelling’s Historical-Critical Introduction to the Philosophy of Mythology in order to grasp the ground of his call for a new mythology as the ultimate form of artistic creation. This, I hope, will serve as the basis for looking into the status quo of a possible philosophy of mythology. The objectives of the research include reaching a thorough understanding of how mythology – as an engaging artistic creation – has been perpetually present in the collective unconscious of the societies throughout the ages; nevertheless, it is not until we start to reflect upon the possibility of a philosophy of mythology that our awareness of mythological creation retroactively comes to the surface. There is a subtle difference between engaging and actively participating in creating myths, on the one hand; and intending to create a philosophy of mythology or reflecting about the existing ones in order to come up with a new one, respectively. This conclusion would lead the research to point out a difference between what could be called myth creation and the philosophy of mythology. Consequently, the conclusion would be that one cannot disengage from doing both actions at the same time: the act of actively creating and the act of reflecting upon the oeuvre to acquire a certain sense of awareness and understanding of that which one has created. This is a fluctuating process (although one that always reaches equilibrium) which drives humanity to a richer experience and an advanced process of knowledge acquisition and, thereby, evolution. Otherwise, art - insofar as it is a creative activity - would hence be ontologically insignificant, stripped of any possible meaning or value. For this reason, I would like to investigate the possibility that the cinema nowadays is the ultimate form of artistic creation and would therefore try to reach a possible philosophy of the cinema as the contemporary form of mythology
dc.format.extent249 p.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageEspañol
dc.language.isospaes_ES
dc.relation.requiresAdobe Acrobat
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectTesis y disertaciones académicases_ES
dc.subjectUniversidad de Salamanca (España)es_ES
dc.subjectAcademic Dissertationses_ES
dc.subjectFilosofíaes_ES
dc.subjectMitoses_ES
dc.subjectEstéticaes_ES
dc.subjectFilosofía de la imaginaciónes_ES
dc.subjectCinees_ES
dc.titleMythopoesis, Aesthetics and Artistic Creation Towards a Tautegorical Interpretation of the Cinematic Imagees_ES
dc.title.alternativeMitopoésis, estética y creación artística. Hacia una interpretación tautegórica de la imagen cinematográficaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_ES
dc.subject.unesco72 Filosofíaes_ES
dc.subject.unesco5101.07 Mitoses_ES
dc.subject.unesco7202.01 Estéticaes_ES
dc.subject.unesco7202.05 Filosofía de la imaginaciónes_ES
dc.subject.unesco6203.01 Cinematografíaes_ES
dc.identifier.doi10.14201/gredos.128261
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported