Compartir
Título
El profesor de inglés para fines específicos ante el Espacio Europeo de Educación Superior
Otros títulos
The teacher of English for specific purposes and the European Space for Higher Education
Autor(es)
Materia
profesor de inglés para fines específicos
Espacio Europeo de Educación Superior
aprendizaje a lo largo de la vida
interculturalidad
colaboración interdisciplinar
teacher of English for Specific Purposes
European Space for Higher Education
lifelong learning
interculturality
interdisciplinary collaboration
Fecha de publicación
2012-04-20
Editor
Ediciones Universidad de Salamanca (España)
Citación
Aula, 18 (2012)
Resumen
This paper focuses on the role of the teacher of English for Specific Purposes (ESP) from the beginning of ESP research in the 80’s to date when educators are faced with the challenges of the European Space for Higher Education (ESHE) and its implementation in educational systems across Europe. Firstly, the most outstanding aspects published in the relevant literature and dealing with the ESP teacher are explored and summarized. Secondly, the new roles to be played under the framework of ESHE are presented and discussed – it has been found that these new roles are not distinctively prescribed by ESHE but references to them are spread through the existing literature. Next, particular attention will be paid to «interdisciplinary collaboration». This notion is highlighted across ESHE instruments of implementation as a brand new practice in tertiary education but in the context of ESP it is a long-established goal with practical approaches adopted worldwide. As a way of conclusion, ESP teacher’s duties are listed bearing in mind the existing bibliography and the ESHE requirements. El presente trabajo se centra en el papel del profesor de Inglés para Fines Específicos (IFE) desde sus inicios como entidad objeto de investigación en los años 80 hasta la actualidad, cuando debe hacer frente a los cambios que conlleva la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) en el sistema educativo. Tras resumir los aspectos más sobresalientes de la bibliografía publicada sobre el profesor de IFE se estudian los nuevos roles que trae consigo el EEES y que, aunque no explícitos, sí se desprenden de una lectura detallada de los instrumentos de implantación del EEES. Seguidamente se presta atención a la «colaboración interdisciplinar» como aspecto resaltado en el EEES, pero que en el caso de la investigación sobre IFE goza ya de experiencias y estudios contrastados. Por último, y a modo de conclusión, se consigna un listado de deberes del profesor de IFE que tiene en cuenta los dictados de la bibliografía publicada sobre este tema así como los requerimientos del EEES.
URI
ISSN
0214-3402
Colecciones
- Aula, 2012, Vol. 18 [25]