Compartir
Título
The Spanish rural school from the New Rural paradigm. Evolution and challenges for the future
Otros títulos
La escuela en el medio rural español desde el paradigma de la nueva ruralidad. Evolución y retos para el futuro
Autor(es)
Palabras clave
Medio rural
Educación
Educación rural
España
Rural areas
Education
Rural Education
Spain
Clasificación UNESCO
63 Sociología
Fecha de publicación
2017-06-23
Citación
Morales-Romo, N. (julio-diciembre, 2017). The Spanish rural school from the New Rural paradigm. Evolution and challenges for the future. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(2), pp. DOI: http://dx.doi.org/10.21501/22161201.2090
Abstract
This paper focuses on the Spanish research exploring the role of schools in rural areas from the prospect of the New Rurality. It seeks to reflect on the context in which these schools are located and emphasise knowledge thereof. Method: Based on both, qualitative and quantitative methodology, 225 Spanish schools were interviewed and two surveys were applied (personal and online) to teachers, parents and head teachers. Results: The data reflect the reality of schools in rural environments in terms of educational policies, traditional aspects such as transport and resources, needs, advantages and disadvantages and their possible evolution in the future. Conclusions: This paper contributes to the presentation of a current overview of rural schools exempt from stereotypes and focused on educational policies, their schools’ needs and the demystification of false beliefs, while describing defining elements such as the more symbolic than real value, its excessive dependence on teachers working in them or their bureaucratic higher profile versus their urban counterparts. Este artículo se centra en el caso español para explorar el papel de la escuela en zonas rurales desde la
perspectiva de la Nueva Ruralidad. Busca reflexionar sobre el contexto donde están situadas estas escuelas
y profundizar en su conocimiento. Método: el artículo se basa en una combinación de metodología cualitativa y cuantitativa aplicada en 225 escuelas españolas, donde fueron realizadas entrevistas personales
a profesorado, padres/madres y directores, así como dos encuestas (presencial y online). Resultados: Los
datos orientan sobre la realidad de las escuelas en entornos rurales en cuanto a políticas educativas, aspectos
tradicionales como debates sobre transporte y recursos, necesidades, ventajas y desventajas, y su posible
evolución en el futuro. Conclusiones: se orienta sobre la panorámica actual de las escuelas rurales exenta
de estereotipos y centrada en aspectos como las políticas educativas, sus necesidades y la desmitificación
de falsas creencias, al tiempo que se describen elementos definitorios como el valor más simbólico que real
que se les asigna, su excesiva dependencia de los maestros que trabajan en ellas o su mayor perfil burocrático frente a sus homólogas urbanas.
URI
ISSN
2216-1201
DOI
http://dx.doi.org/10.21501/22161201.2090
Collections
Files in this item
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
El observatorio de derecho rural y la estrategia de dinamización rural de Castilla y León: documento de trabajo
Fernando Pablo, Marcos M. (2021-12-13)Documento de trabajo/Trabajo de investigación