Show simple item record

dc.contributor.authorCalafell, Genina
dc.contributor.authorJunyent, Mercè
dc.date.accessioned2017-07-26T12:40:56Z
dc.date.available2017-07-26T12:40:56Z
dc.date.issued2017-06-24
dc.identifier.citationTeoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29 (2017)
dc.identifier.issn1130-3743
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/134019
dc.description.abstractThe study is in the framework of Education for Sustainability and, specifically, in the curriculum greening processes. In the first place, a conceptualization about curriculum greening is briefly presented following the ACES model. In the second instance, the research is exposed. It is concretized in the analysis of the degree of curriculum greening in a training program aimed at education professionals. This training programme has been elaborated from the perspective of complexity and based on the proposal of Vector Idea and its spheres (conceptual, methodological, creative, and investigative). The research carried out has an interpretative approach and the participants were teachers who followed the training programme. The results allow obtain guidelines for the development of a training process in curriculum greening, coherent with the ACES model, and with real impact on the participants. These orientations are based on the following ideas: credibility, cosmovision, conceptualization and action./n 
dc.description.abstractEl estudio se sitúa en el marco de la Educación para la Sostenibilidad y, concretamente, en los procesos de Ambientalización Curricular. En primer lugar, se expone brevemente una conceptualización acerca de la Ambientalización Curricular siguiendo el modelo ACES (Ambientalización Curricular de los Estudios Superiores). A continuación, se presenta la investigación que se concreta en el análisis del grado de Ambientalización Curricular de un programa formativo dirigido a profesionales de la educación. Este ha sido elaborado desde la perspectiva de la complejidad y se basa en la propuesta de Idea Vector y sus esferas (conceptual, metodológica, creativa, de investigación). Se trata de una investigación interpretativa, siendo los participantes los profesores que siguieron la formación. Los resultados permiten obtener orientaciones para el desarrollo de un proceso formativo en Ambientalización Curricular, coherente con el modelo ACES, y con impacto real en los participantes. Estas orientaciones se fundamentan en las ideas siguientes: credibilidad, cosmovisión, conceptualización y acción.
dc.description.abstractL’étude s’inscrit dans le cadre de l’éducation pour le développement durable et plus particulièrement dans l’écologisation des programmes d’études. En premier lieu, nous exposons brièvement une conceptualisation autour de l’écologisation des programmes d’études, selon le modèle ACES. Nous présentons ensuite la recherche, qui porte sur l’analyse du degré d’écologisation d’un programme de formation destiné aux professionnels de l’éducation. Ce programme a été élaboré à partir de la perspective de la complexité et il est fondé sur la proposition d’Idée Vecteur et de ses sphères (conceptuelle, méthodologique, créative, de recherche). Il s’agit d’une recherche interprétative, les participants étant les professeurs ayant reçu la formation. Les résultats permettent d’obtenir des orientations pour le développement d’un processus de formation en écologisation des programmes d’études, cohérent avec le modèle ACES, et avec un impact réel sur les participants. Ces orientations se fondent sur les idées suivantes: crédibilité, cosmovision, conceptualisation et action./n 
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectEducación
dc.subjectEducation
dc.titleLa idea vector y sus esferas: una propuesta formativa para la ambientalización curricular desde la complejidad
dc.title.alternativeThe Vector Idea and its spheres: a training proposal for curriculum greening processes from the complexity
dc.title.alternativeL’Idée Vecteur et ses sphères: une proposition de formation pour l’écologisation des programmes d’études du point de vue de la complexité
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported