Show simple item record

dc.contributor.advisorMartín Herrero, José Antonio 
dc.contributor.authorCarravilla Moreno, Enrique
dc.date.accessioned2020-06-25T10:06:12Z
dc.date.available2020-06-25T10:06:12Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/143538
dc.description.abstract[ES] Los objetivos de este trabajo fueron: (1) realizar una investigación en población adolescente sobre el uso que se está haciendo de las TIC, realizando un énfasis en dos de ellas: videojuegos y teléfonos móviles/Smartphone; (2) llevar a cabo una observación y análisis de aquellos patrones más problemáticos de uso de estos dispositivos; (3) contrastar la información obtenida con las cuatro herramientas aplicadas en este trabajo; (4) observar si ambas fuentes ofrecen el mismo punto de vista sobre el uso de las TIC. Participaron un total de 111 jóvenes de entre 12 y 16 años (1º, 2º, 3º y 4º de la ESO), todos ellos estudiantes del Colegio Nuestra Señora del Pilar (Valladolid); y un total de 32 padres y madres de esos mismos alumnos. Se utilizaron la Escala de Uso Excesivo de Videojuegos; la Escala de Uso Excesivo de Teléfono Móvil (COS); el Cuestionario de Uso de TIC en menores y el Cuestionario de Uso de TIC en madres/padres. Los resultados indican que hay un porcentaje de 2,70% de casos con un uso excesivo tanto en videojuegos como en teléfonos móviles; es decir, que a pesar de la mayor visibilidad y preferencia que el teléfono móvil tiene entre la población adolescente, la gravedad en su uso no es superior, sino igual a la de los videojuegos. Por otro lado, se han hallado una serie de conclusiones cualitativas en torno a los dispositivos utilizados, las aplicaciones preferentes de uso, tiempo empleado, existencia de reglas, cogniciones acerca de las TIC y dualidad paterno-filial en diversos asuntos relacionados con las mismas. [EN] The goals of this study were: (1) to carry out a research in the adolescent population about the use that is being made of ICT, with an emphasis on two of them: videogames and mobile phones/Smartphones; (2) to carry out an observation and analysis of the most problematic patterns of use of these devices; (3) to contrast the information obtained with the four tools applied in this work; (4) to observe whether both sources offer the same point of view on the use of ICT. A total of 111 young people between 12 and 16 years old participated (1st, 2nd, 3rd and 4th of ESO), all of them students of Nuestra Señora del Pilar School (Valladolid); and a total of 32 parents of those same students. The objectives of this work were: (1) to carry out research in the adolescent population on the use that is being made of ICT, with an emphasis on two of them: video games and mobile phones/Smartphones; (2) to carry out an observation and analysis of the most problematic patterns of use of these devices; (3) to contrast the information obtained with the four tools applied in this work; (4) to observe whether both sources offer the same point of view on the use of ICT. A total of 111 young people between 11 and 16 years old participated (1st, 2nd, 3rd and 4th of ESO), all of them students of Nuestra Señora del Pilar School (Valladolid); and a total of 32 parents of those same students. The Videogame Over-use Scale; Cell Phone Over-use Scale (COS); the ICT Use by Children Questionnaire and the ICT Use by Parents Questionnaire were used. The results indicate that there is a percentage of 2,70% of cases with excessive use in both videogames and mobile phones; in other words, despite the greater visibility and preference that the mobile phone has among the adolescent population, the severity of its use is not greater, but equal to that of videogames. On the other hand, a series of qualitative conclusions have been found regarding the devices used, the preferential applications of use, time spent, existence of rules, cognitions about ICT and parental-affiliate duality in various issues related to themes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTICes_ES
dc.subjectVideojuegoses_ES
dc.subjectUso inadecuado y dependenciaes_ES
dc.subjectAdolescenteses_ES
dc.subjectPadreses_ES
dc.subjectICTes_ES
dc.subjectVideogameses_ES
dc.subjectImproper use and dependencyes_ES
dc.subjectAdolescentses_ES
dc.subjectParentses_ES
dc.titleDependencia y uso inadecuado de las TIC y los videojuegoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_ES
dc.subject.unesco6102.04 Psicología Escolares_ES
dc.subject.unesco6105.06 Análisis a Escalaes_ES
dc.subject.unesco6107.01 Metodologíaes_ES
dc.subject.unesco6112.02 Fenómenos de Grupos Minoritarioses_ES
dc.subject.unesco6113.02 Reacciones del Comportamientoes_ES
dc.subject.unesco6199.00 (Adicciones Tecnológicas)es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional