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dc.contributor.authorIzquierdo Aymerich, Mercè
dc.contributor.authorAdúriz Bravo, Agustín
dc.date.accessioned2021-04-29T11:11:13Z
dc.date.available2021-04-29T11:11:13Z
dc.date.issued2021-04-23
dc.identifier.citationArtefactos, 10 (2021)
dc.identifier.issn1989-3612
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/145688
dc.description.abstractRonald N. Giere, in his long career as a philosopher, was interested in reflecting on the teaching of disciplines with the aid of ideas such as: model-theoretical reconstruction, perspectivism, models as maps, theoretical hypotheses and (cognitive-) agent-based didactics. Such reflections, together with his very influential "explanation of science" structured around theoretical models and modelling, are useful for teachers and researchers in science education in order to design science teaching in the different educational levels that fosters autonomous and critical thinking among students. For us, Giere's main contribution to think about science education is related with providing input to construct a teaching model that considers students as agents capable of rigorously thinking on the world because they accept incorporating theories to which they give authentic meaning in what they can do in that world in accordance with their own perspective of intervention. Giere's naturalistic analysis, which intends to show us the work of scientists as it is executed, may be transposed in order to characterise school science as a justified and self-correcting way of understanding that involves the appropriation of theoretical models that are collective heritage.
dc.description.abstractRonald N. Giere, en su larga carrera como filósofo, se interesó por reflexionar sobre la enseñanza de las disciplinas con el auxilio de ideas tales como: reconstrucción modeloteórica, realismo perspectivo, modelos como mapas, hipótesis teóricas y didáctica basada en el agente (cognitivo). Esas reflexiones, en conjunto con su muy influyente "explicación de la ciencia" estructurada en torno a los modelos teóricos y la modelización, nos sirven a didactas y profesorado para diseñar una enseñanza de las ciencias en los distintos niveles educativos que procure pensamiento autónomo y crítico en el estudiantado. Para nosotros, la principal aportación de Giere para pensar la educación científica tiene que ver con darnos insumos para construir un modelo de enseñanza que considera a los estudiantes agentes capaces de pensar con rigor sobre el mundo porque aceptan compartir teorías a las que encuentran significado auténtico en lo que ellos pueden hacer en ese mundo de acuerdo con su propia perspectiva de intervención. El análisis naturalista de Giere, que pretende mostrarnos el trabajo de los científicos tal como se lleva adelante, puede ser transpuesto para caracterizar la ciencia escolar como una forma justificada y autocorrectiva de entender que implica apropiarse de modelos teóricos que son patrimonio colectivo.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectdidactics of science
dc.subjectcognitive model of science
dc.subjectperspectivism
dc.subjectschool science
dc.subjectschool theoretical models
dc.subjectdidáctica de las ciencias
dc.subjectmodelo cognitivo de ciencia
dc.subjectrealismo perspectivo
dc.subjectciencia escolar
dc.subjectmodelos teóricos escolares
dc.titleContribuciones de Giere a la reflexión sobre la educación científica
dc.title.alternativeGiere's Contributions to Reflecting on Science Education
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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