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dc.contributor.authorBarros Fernández, Francisco
dc.date.accessioned2021-12-17T11:19:50Z
dc.date.available2021-12-17T11:19:50Z
dc.date.issued2021-12-10
dc.identifier.citationPopular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 3 (2021)
dc.identifier.issn2659-6482
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/147781
dc.description.abstract'Rock Bravú' constituted the tangible crystallization of a whole sociological phenomenon occurring in Galiza in the late 90s as a musical genre. Defined as "the result of a clash between modernity and tradition" by Xurxo Souto, one of its most important representatives; it was a result of the introduction of punk D.I.Y. culture as well as the electric guitar to villages. Given its nature, this genre quickly fulfilled a new social niche, elevating its modern sound with great emphasis in musical fusion while at the same time highlighting the symbolism and idiosyncrasy of Galician culture. This work will analyze how the origins of this social phenomenon, its criteria in terms of aesthetic and identity, and its influence over latter generations of Galicians; all of this while focusing on the figure of Os Diplomáticos de Monte Alto. We base our work on virtual field research by contacting and interviewing a number of the funding figures of this movement, such as the already mentioned Os Diplomáticos de Monte Alto's Xurxo Souto, Os Papaqueixos' Antón Díaz or regueifeiro Pinto d'Herbón. A study on the reception of this phenomenon has also been conducted on its contemporaries to it as well as on its successors.
dc.description.abstractEl 'Rock Bravú' constituyó la cristalización tangible en un género musical de todo un fenómeno sociológico dado en Galiza a finales de los '90. Definido como "el resultado del choque de lo moderno con lo tradicional" por Xurxo Souto, uno de sus más importantes representantes, fue el resultado de la introducción de la cultura punk D.I.Y y la guitarra eléctrica en las aldeas. Debido a su naturaleza, este género rápidamente asumió un nicho social novedoso, exaltando un sonido moderno con gran énfasis en la fusión musical a la vez que haciendo hincapié en el simbolismo e idiosincrasia de la cultura gallega. En este trabajo se analiza cómo se generó este fenómeno social, cuáles eran sus criterios estéticos e identitarios y qué influencia ha dejado en las generaciones gallegas posteriores; todo ello centrándonos en la figura de Os Diplomáticos de Monte Alto. Para esto nos basamos en el trabajo de campo digital, contactando y entrevistando a numerosas figuras fundacionales de este movimiento, tales como el ya mencionado Xurxo Souto de Os Diplomáticos de Monte Alto, Antón Díaz de Os Papaqueixos, o el regueifeiro Pinto d'Herbón. También se ha llevado a cabo un estudio de la recepción de este fenómeno tanto en personas contemporáneas a este como actuales.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectCultural miscegenation
dc.subjectFusion
dc.subjectIdiosyncrasy
dc.subjectOs Diplomáticos de Monte Alto
dc.subjectRock bravú
dc.subjectGalicia
dc.subjectFusión
dc.subjectGaliza
dc.subjectIdiosincrasia
dc.subjectMestizaje cultural
dc.subjectOs Diplomáticos de Monte Alto
dc.subjectRock bravú
dc.titleRock Bravú
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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