Zur Kurzanzeige

dc.contributor.authorMartín Pérez, Yolanda
dc.date.accessioned2021-12-17T11:19:50Z
dc.date.available2021-12-17T11:19:50Z
dc.date.issued2021-12-10
dc.identifier.citationPopular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 3 (2021)
dc.identifier.issn2659-6482
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/147782
dc.description.abstractThe film Akelarre, produced in 2020 and directed by Pablo Agüero, has won five awards at the Goya 2021, one of them the Goya for best original music, among other important awards. This drama, set during the Inquisition's witch-hunt in the Basque Country in the 17th century, features original music composed by Maite Arroitajauregui and Aránzazu Calleja. In this work a study of the interesting process of musical composition is carried out jointly by these two composers and an analysis of the Musical Soundtrack of the film, to focus, finally, on the influence of Basque culture and traditional music./nThe BSO of Akelarre includes music, mainly diegetic and performed by the protagonists, inspired by traditional Basque songs of the time, and includes the use of popular instruments of that context. Practically all the music in the film, both incidental and popular songs, are based on a main theme that is composed from a traditional song taken from a Basque songbook. In this research a musical and cultural analysis of all these elements is made, with a methodology based not only on a detailed study of the film and its BSO, but also in an interview with Maite Arroitajauregui, the composer who dedicated herself to creating the musical works of the film focused on Basque folklore.
dc.description.abstractLa película Akelarre, producida en 2020 y dirigida por Pablo Agüero, ha ganado cinco premios en los Goya 2021, uno de ellos el Goya a la mejor música original, entre otros importantes premios. Este drama, ambientado en la caza de brujas por parte de la Inquisición en el País Vasco del siglo XVII, presenta una música original compuesta por Maite Arroitajauregui y Aránzazu Calleja. En este trabajo se realiza un estudio del interesante proceso de composición musical de forma conjunta por estas dos compositoras y un análisis de la banda sonora musical de la película, para centrarse, finalmente, en la influencia de la cultura y la música tradicional vascas, aspectos sobre los que no existe ningún trabajo publicado hasta el momento./nLa BSO de Akelarre comprende música, principalmente diegética e interpretada por las protagonistas, inspirada en canciones tradicionales vascas de la época, e incluye el uso de instrumentos populares de dicho contexto. Prácticamente toda la música de la película, tanto incidental como las canciones populares, está basada en un tema principal que está compuesto a partir de una canción tradicional extraída de un cancionero vasco. En esta investigación se realiza un análisis musical y cultural de todos estos elementos, con una metodología basada no solo en un estudio pormenorizado de la película y de su BSO, sino también en una entrevista con Maite Arroitajauregui, la compositora que se dedicó a crear las obras musicales de la película centradas en el folklore vasco.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAkelarre
dc.subjectGoya 2021
dc.subjectMaite Arroitajauregui
dc.subjectAránzazu Calleja
dc.subjectfilm music
dc.subjectOST analysis
dc.subjectBasque folklore
dc.subjectAkelarre
dc.subjectMúsica cinematográfica
dc.subjectAnálisis BSO
dc.subjectGoya 2021
dc.subjectFolklore vasco
dc.subjectMaite Arroitajauregui
dc.subjectAránzazu Calleja
dc.titleAnálisis de la BSO de Akelarre
dc.title.alternativeAnalysis of the OST of «Akelarre»
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


Dateien zu dieser Ressource

Thumbnail

Das Dokument erscheint in:

Zur Kurzanzeige