Compartir
Título
Antisocial and criminal behaviour, school violence, and dating violence in adolescence
Otros títulos
Comportamiento antisocial y delictivo, violencia escolar y violencia en el noviazgo en la adolescencia
Autor(es)
Materia
adolescence
antisocial behaviour
school violence
dating violence
interactions among violent behaviours
Fecha de publicación
2021-12-14
Citación
Ruiz-Narezo, M., Santibañez, R., & Laespada, T. (2021) Antisocial and Criminal Behaviour, School Violence, and Dating Violence in Adolescence. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 39, 139-152. DOI: 10.7179/PSRI_2021.39.09
Resumen
[En] : This article is aimed at analyzing three forms of violent behaviour, in addition to
what it is that triggers what is known as “interactions among violent behaviours”; that is, what
feeds back into violent behaviours, whether it is the victim and/or the aggressor simultaneously. The study sample consisted of 433 adolescents aged 12–19 years from four educational
centers: two from ESO and two from FPB from a municipality of Greater Bilbao. The results
show differences based on gender, showing a greater involvement among boys, as well as
differences according to the educational pathway, with a higher prevalence of FPB students
conducting antisocial behaviour than ESO students in school violence forms of behaviour and
with no significant differences observed regarding dating violence. Finally, there was evidence
to suggest the existence of interactions among violent behaviours [ES] Este artículo tiene como objetivo analizar tres conductas violentas, además de analizar la activación de interacciones entre los comportamientos violentos; es decir, la retroalimentación entre conductas violentas, pudiendo ser víctima y/o agresor al mismo tiempo. Contaremos con una muestra de 433 adolescentes de entre 12 y 19 años de cuatro centros educativos;
dos de ESO y dos de FPB de un municipio del Gran Bilbao. Los resultados, muestran diferencias
en función del género, observándose una mayor implicación de los hombres, así como diferencias en función del itinerario educativo, mostrando una prevalencia superior del alumnado
de FPB en la conducta antisocial, del alumnado de ESO en la conducta de violencia escolar y
no observándose diferencias significativas en la violencia en parejas adolescentes. Finalmente,
queda probada la existencia de interacciones entre los comportamientos violentos.
URI
ISSN
1139-1723
DOI
10.7179/PSRI
Colecciones