Mostra i principali dati dell'item

dc.contributor.authorGarcía Martín, Juan Andrés
dc.date.accessioned2022-02-24T11:32:46Z
dc.date.available2022-02-24T11:32:46Z
dc.date.issued2022-01-17
dc.identifier.citationStudia Historica. Historia Contemporánea, 39 (2021)
dc.identifier.issn0213-2087
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/148751
dc.description.abstractAmerican participation in the Vietnam War provoked several reactions of support and rejection among American society. The mobilization against this war reached its peak through several rallies such as the 1968 National Democratic Convention in Chicago or the Kent State University protests and shootings in 1970. The following repression added new arguments to protests that not only denounced the military escalation but the limitation of liberties. All these actions inspired an enormous musical production by singer-songwriters who wrote protest songs./nThrough the analysis of the lyrical contents of these compositions, this paper studies the musical portrait of these protests and the following repression. This will allow us to determine the thematic preferences and classify the songs according to this categorization, as well as establish the matters that these singer-songwriters denounced. Finally, we will be able to identify the positioning of these composers and their description of the conditions of the country.
dc.description.abstractLa participación de Estados Unidos en la guerra de Vietnam generó reacciones de apoyo y rechazo en la sociedad estadounidense. La movilización, en principio dispersa, alcanzó su punto álgido en las protestas acaecidas en la Convención del Partido Demócrata de Chicago en 1968 y en la Universidad de Kent State en 1970. La represión que siguió a estas manifestaciones añadió nuevos argumentos a unas protestas que ya no solo denunciaban la participación en el conflicto sino la restricción de libertades. Todos estos acontecimientos generaron una abundante producción musical por parte de diversos cantautores en forma de canciones de protesta./nA través de un análisis de los contenidos líricos de estas composiciones, este artículo analiza el retrato musical de estas protestas y de la posterior represión. Ello permitirá determinar las preferencias temáticas y clasificar las canciones de acuerdo con esta categorización, así como concretar las cuestiones objeto de denuncia. De este modo, podremos vislumbrar el posicionamiento de los compositores y la descripción de la situación que atravesaba el país.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectVietnam War
dc.subjectstudents; music
dc.subjectprotest-song
dc.subjectChicago
dc.subjectKent State
dc.subjectrepression
dc.subjectGuerra de Vietnam
dc.subjectmovilización
dc.subjectmúsica
dc.subjectcanción protesta
dc.subjectChicago
dc.subjectKent State
dc.subjectrepresión
dc.titleDe Chicago a Kent State
dc.title.alternativeFrom Chicago to Kent State
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


Files in questo item

Thumbnail

Questo item appare nelle seguenti collezioni

Mostra i principali dati dell'item