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dc.contributor.authorSánchez Domínguez, Víctor
dc.contributor.authorÁlvarez Ossorio Rivas, Alfonso
dc.contributor.authorÁlvarez Melero, Anthony
dc.date.accessioned2022-05-13T11:27:36Z
dc.date.available2022-05-13T11:27:36Z
dc.date.issued2022-03-30
dc.identifier.citationEl Futuro del Pasado, 13 (2022)
dc.identifier.issn1989-9289
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/149722
dc.description.abstractThis contribution reflects the results of the research carried out during the 2018/19 academic year in relation to the introduction of role-playing games in the didactics of Ancient History in Higher Education.Given the problems detected in different degrees with respect to new students and adapting to the demands of competency learning, a role-playing game with historical content, Iberia, has been designed as a methodological alternative. This game has been applied in different groups and its impact on students has been evaluated as a didactic resource when teaching Ancient History in general and the Iberian Peninsula in particular.During the 2018/19 academic year, a pilot test of the designed game has been carried out with nine groups of between 30 and 60 students and three of them have been taken as a sample, being surveyed about the activity through a questionnaire prepared by the teaching team.The results obtained from the pilot test through direct observation and the elaboration and use of a questionnaire raise a clear acceptance of the resource for practical classes, bringing the student closer to specific topics such as the economic and social processes of Ancient History of the Iberian Peninsula, and has led to an improvement in the understanding of these by students.
dc.description.abstractEsta aportación refleja los resultados de la investigación realizada durante el curso 2018/19 en relación con la introducción juegos de rol en la didáctica de la Historia Antigua en Educación superior.Ante la problemática detectada en diferentes titulaciones con respecto al nuevo alumnado y adaptándonos a las exigencias del aprendizaje competencial, se ha diseñado como alternativa metodológica un juego de rol de contenido histórico, Iberia. Este juego se ha aplicado en diferentes grupos y se ha evaluado su impacto en el alumnado como recurso didáctico a la hora de enseñar Historia Antigua en general y de la península ibérica en particular.Durante el curso 2018/19 ha realizado una prueba piloto del juego diseñado con nueve grupos de entre 30 y 60 alumnos y se han tomado tres de ellos como muestra, siendo encuestados sobre la actividad por medio de un cuestionario elaborado por el equipo docente.Los resultados obtenidos de la prueba piloto por medio de la observación directa y la elaboración y uso de un cuestionario plantean una clara aceptación del recurso para las clases prácticas, acercando al alumno a temas concretos como son los procesos económicos y sociales propios de la Historia Antigua de la península ibérica, y ha provocado una mejoría en la comprensión de estos por parte del alumnado.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectHistoria Antigua
dc.subjectjuego de rol
dc.subjecteducación superior
dc.subjectgamificación
dc.subjectinnovación educativa
dc.subjectAncient history
dc.subjectrole playing
dc.subjectHigher Education
dc.subjectgamification
dc.subjecteducational innovations
dc.titleIberia: un juego de rol para una didáctica de la Historia Antigua significativa e innovadora
dc.title.alternativeIberia: A Role-Playing Game for an Innovative Teaching of Ancient History
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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