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dc.contributor.authorMartínez-cano, Francisco-julián
dc.contributor.authorLópez-agulló Pérez-caballero, José-manuel
dc.contributor.authorHernández-martínez, Eva
dc.date.accessioned2022-07-07T09:47:59Z
dc.date.available2022-07-07T09:47:59Z
dc.date.issued2022-06-01
dc.identifier.citationFonseca, Journal of Communication, (2022)
dc.identifier.issn2172-9077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/150236
dc.description.abstractThe emergence of immersive technologies and the recording of volumetric images are giving rise to innovative augmented reality (AR) audiovisual fiction productions. In response to this reformulation of the audiovisual narrative device, we sought to explore key questions about the cinematographic apparatus in greater depth. From a qualitative perspective, a first phase of literature review was followed by a case study of the volumetric augmented reality film A Jester's Tale (Malik, 2019), structured in two blocks. The first of semi-structured interviews with the author and the second of analysis of the work under study through a proprietary model. The reconfiguration of the cinematic apparatus in the context of AR is demonstrated, breaking it down into five layers. Moreover, the difference in its production and consumption with respect to conventional cinema procedures, where the interactivity layer is particularly relevant, is notorious. A strategy of fracturing the focalisation of the narrative is also observed, which generates two types of spectator, the one who is questioned and interacts and the invisible spectator. Finally, narrative is identified as a primary technology in internal tension with the technological drifts of the audiovisual device.
dc.description.abstractLa aparición de las tecnologías inmersivas y el registro de la imagen volumétrica están dando lugar a innovadoras producciones de ficción audiovisual de realidad aumentada (RA). Atendiendo a esta reformulación del dispositivo narrativo audiovisual, tratamos de profundizar en aquellas cuestiones clave sobre el aparato cinematográfico. Desde una perspectiva cualitativa, se realizó una primera fase de revisión bibliográfica a la que siguió un estudio de caso del filme volumétrico de realidad aumentada A Jester´s Tale (Malik, 2019), estructurado en dos bloques. El primero de entrevistas semiestructuradas al autor y el segundo de análisis de la obra objeto de estudio a través de un modelo propio. Se demuestra la reconfiguración del aparato cinematográfico en el contexto de la RA, descomponiéndose en cinco capas. Además, es notoria la diferencia en cuanto a su producción y consumo respecto a los procedimientos del cine convencional, donde la capa de interactividad cobra especial relevancia. Se observa, también, una estrategia de fracturación de la focalización del relato, que genera dos tipos de espectador, el que es interpelado e interactúa y el espectador invisible. Finalmente, se identifica la narrativa como tecnología primera en tensión interna con las derivas tecnológicas del dispositivo audiovisual.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectCinematographic apparatus
dc.subjectvolumetric cinema
dc.subjectspectator
dc.subjectaugmented reality
dc.subjectstorytelling
dc.subjectAparato cinematográfico
dc.subjectcine volumétrico
dc.subjectespectador
dc.subjectrealidad aumentada
dc.subjectnarrativa
dc.titleCine de realidad aumentada: Reformulación del aparato cinematográfico
dc.title.alternativeAugmented Reality Cinema. Reformulation of the Cinematographic Apparatus
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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