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dc.contributor.authorNotario Ruiz, Antonio 
dc.date.accessioned2023-02-09T12:12:20Z
dc.date.available2023-02-09T12:12:20Z
dc.date.issued2023-02-07
dc.identifier.citationPopular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 4 (2022)
dc.identifier.issn2659-6482
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/151650
dc.description.abstractThere is a large bibliography on popular music, traditional or oral tradition music. Something less about its presence in cinematographic creations. And much less still about the almost complete forgetfulness of the treasures that those traditions hide, half locked up, half treasured in the songbooks. One of the few exceptions is that of one of the most beautiful songs collected by the catholic priest Dámaso Ledesma at the beginning of the 20th century: El burro de Villarino, in a compilation that was awarded a state award. Sometime later that song came to the cinema thanks to Jacques Ibert. Many years later, already in the 21st century, the director Gabriel Velázquez incorporates the Mayalde group in his cinematographic creation, even dedicating a very special film to it: Zaniki. The objective of this essay is to vindicate the value of music of oral tradition against the almost complete neglect of audiovisual media and to propose its rescue through cinema or other options.
dc.description.abstractMucho se ha escrito sobre música popular, tradicional o de tradición oral. Algo menos sobre su presencia en las creaciones cinematográficas. Y mucho menos todavía sobre el casi completo olvido de los tesoros que esconden esas tradiciones, mitad encerradas, mitad atesoradas en los cancioneros. Una de las pocas excepciones es la de una de las más bellas canciones recogidas por el sacerdote católico Dámaso Ledesma a comienzos del siglo XX: El burro de Villarino, en una recopilación que resultó premiada en una convocatoria estatal. Algún tiempo después esa canción llegó al cine de la mano de Jacques Ibert. Muchos años más tarde, ya en el siglo XXI, el director Gabriel Velázquez incorpora al grupo Mayalde en su creación cinematográfica llegando a dedicarle una película muy especial: Zaniki. El objetivo de este ensayo es reivindicar el valor de la música de tradición oral frente al casi completo olvide de los medios audiovisuales y proponer su rescate a través del cine o de otras opciones.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectoral tradition music
dc.subjectinvertebrate music
dc.subjectDámaso Ledesma
dc.subjectmúsica de tradición oral
dc.subjectinvertebración musical
dc.subjectDámaso Ledesma
dc.titleDe Villarino a Don Quijote y de Mayalde a Zaniki: itinerarios musicales y cinematográficos
dc.title.alternativeFrom Villarino to Don Quixote and from Mayalde to Zaniki: musical and cinematographic itineraries
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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