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dc.contributor.authorBeriain Bañares, Ana
dc.contributor.authorCrisóstomo Gálvez, Raquel
dc.contributor.authorXIva I MolIna, Ismael
dc.date.accessioned2023-02-20T10:12:08Z
dc.date.available2023-02-20T10:12:08Z
dc.date.issued2022-12-01
dc.identifier.citationFonseca, Journal of Communication, (2022)
dc.identifier.issn2172-9077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/152001
dc.description.abstractPolitical parties take advantage of the internet to disseminate their messages, particularly during election campaigns. In addition to the public, these messages reach journalists, who have turned these platforms into another tool for their professional work. The aim of this study is to reflect on how the nature of publications can affect the work of journalists who use this content as raw material to work with. In order to explore this more deeply, a quantitative approach is proposed, consisting of a metric analysis of 1,280 Facebook posts by 10 political forces and a survey of 1,004 people, representing the universe of the Spanish population. The results show that the parties disseminate unidirectional and propagandistic content on Facebook during campaigns, marginalising dialogue and interaction. This restricts journalists' ability to converse with political parties through the social network, which at the same time is impacted by messages whose veracity is secondary to their objective of reaching as many internet users as possible.
dc.description.abstractLos partidos políticos aprovechan las redes para difundir sus consignas, especialmente durante la campaña electoral. Además de a la ciudadanía, estos mensajes llegan a los periodistas, que han convertido dichas plataformas en una herramienta más para su desempeño profesional. La meta del presente estudio es reflexionar sobre cómo la naturaleza de las publicaciones puede incidir en la labor del periodista que usa estos contenidos como materia prima sobre la que trabajar. Con vistas a concretarlo, se plantea un enfoque cuantitativo, consistente en un análisis de métricas de 1.280 publicaciones en Facebook realizadas por 10 fuerzas políticas y en una encuesta 1.004 personas, que representan al universo de la población española. Los resultados evidencian que los partidos difunden en campaña en Facebook contenidos unidireccionales y propagandísticos, marginando el diálogo y la interacción. Esto restringe la capacidad para conversar con los partidos a través de dicha red social del periodista, que al mismo tiempo se ve impactado por mensajes que dejan en un segundo plano la veracidad, pues su objetivo es llegar al máximo número de internautas posible.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectsocial networks
dc.subjectpolitical parties
dc.subjectelectoral campaign
dc.subjectpolitical journalism
dc.subjectpolitical participation
dc.subjectredes sociales
dc.subjectpartidos políticos
dc.subjectcampaña electoral
dc.subjectperiodismo político
dc.subjectparticipación política
dc.titleLos partidos españoles en Facebook: nuevas fuentes de contenido para el periodismo político
dc.title.alternativeSpanish Political Parties on Facebook: New Sources of Content for Political Journalism
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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