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dc.contributor.authorSotomayor Baca, Angélicaes_ES
dc.date.accessioned2016-06-14T09:20:01Z
dc.date.available2016-06-14T09:20:01Z
dc.date.issued2015-05-25es_ES
dc.identifier.citationEnseñanza & Teaching, 33 (2015)es_ES
dc.identifier.issn0212-5374es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/129570
dc.description.abstractIn the search for mitigation and remediation of the environmental crisis, preparing teachers for Environmental Education is now recognized as a priority. This determines the need for a continuous transformation of the teaching role, becoming active agents in the formation of new generations, addressing environmental problems with emerging approaches.The objective of this research is to check whether along the communicational intervention is possible to improve the environmental profile of teachers Jorge Basadre Integrated National College in Santa Maria Valley, the district and province of Huanuco, Peru. And, therefore, optimize their abilities to teaching-learning environment care, incorporating the student’s commitment to protect the environment. The study was experimental, prospective, longitudinal, analytical, methodological with a single group before and after; volunteers participating on communication design based on a intervention, developed in monthly sessions in a five-month period thirtysix. A survey and two scales were validated and successfully applied. Hypotheses are tested by analysis of variance and multivariate contrasts stockings t-test shows a related; SPWS supported in V19. The influence of speech communication is demonstrated by the significant differences obtained in the moments after intervention from baseline. According to the findings, the hypotheses that differentiate in the normal behavior, teaching practice and perceptions towards environmental education participants are confirmed. However, the intervention did not improve the practice of environmental values and principles of teaching, which is the incidence of future studies that support such changes. In general, the communication intervention applied, is favorable in promoting effective environmental profile of teachers in the study.es_ES
dc.description.abstractEn la búsqueda de medidas de mitigación y remediación de la crisis ambiental, la preparación de profesores para la Educación Ambiental es, en la actualidad, reconocida como una prioridad. Ello determina la necesidad de una transformación continua del rol docente, constituyéndose en agentes activos en la formación integral de nuevas generaciones, abordando los problemas ambientales con enfoques emergentes.El objetivo de esta investigación es comprobar si a lo largo de la intervención comunicacional se logra mejorar el perfil ambiental del profesorado del Colegio Nacional Integrado Jorge Basadre en Santa María del Valle, del distrito y provincia de Huánuco-Perú. Y, por tanto, optimizar sus capacidades hacia la enseñanzaaprendizaje del cuidado del ambiente, incorporando en el alumno el compromiso con el cuidado del ambiente. El estudio es experimental, prospectivo, longitudinal y analítico, con diseño de un solo grupo antes y después; de treinta y seis participantes voluntarios de la intervención comunicacional, desarrollada en sesiones mensuales, en un periodo de cinco meses. Se aplicaron satisfactoriamente una encuesta y dos escalas validadas y fiabilizadas. Se comprueban las hipótesis mediante el análisis de varianza de un factor de contrastes multivariados y la prueba t para medias de una muestra relacionada; apoyados en el SPWS V19. La influencia de la intervención comunicacional es demostrada mediante las diferencias significativas obtenidas en los momentos posteriores a la intervención respecto al momento basal. Según los hallazgos, se confirman las hipótesis que establecen diferencias en el comportamiento habitual, en la práctica pedagógica y en las percepciones hacia la educación ambiental de los participantes. Sin embargo, la intervención no mejora la práctica de valores y principios ambientales del profesorado, lo que supone la incidencia de futuros estudios que favorezcan tales cambios. De manera general, la intervención comunicacional aplicada es favorable en la promoción del perfil ambiental efectivo del profesorado en estudio.es_ES
dc.description.abstractDans la recherche de l’atténuation et de l’assainissement de la crise environnementale, les enseignants se préparent pour l’éducation environnementale est maintenant reconnu comme une priorité. Ceci détermine la nécessité d’une transformation continue du rôle de l’enseignement, de devenir des agents actifs dans la formation des nouvelles générations, la résolution des problèmes environnementaux nouvelles approches.L’objectif de cette recherche est de vérifier si le long de l’intervention de communication est possible d’améliorer le profil environnemental des enseignants Jorge Basadre Collège national intégré à Santa Maria Valley, le district et la province de Huanuco, Pérou. Et donc d’optimiser leurs capacités de soins de l’environnement d’enseignement et d’ apprentissage, en intégrant l’engagement de l’élève à la protection de l’environnement. L’étude était expérimental, prospective, longitudinale, analyse, conception avec un seul groupe avant et après; volontaires participant intervention de communication, développé en sessions mensuelles sur une période de cinq mois trente-six. Une enquête et deux échelles ont été validées et fiabilizadas appliquées avec succès. Les hypothèses sont testées par analyse de variance et les contrastes multivariée bas T test montre une est associée; SPWS supporté en V19. L’influence de la communication de la parole est démontrée par les différences significatives obtenues dans les moments après l’intervention de base. Selon les résultats, les hypothèses qui différencient dans le comportement normal, les pratiques pédagogiques et les perceptions envers les participants d’éducation environnementale sont confirmées. Cependant, l’intervention n’a pas amélioré la pratique des valeurs et principes de l’enseignement de l’environnement, qui est l’incidence de futures études qui prennent en charge ces changements. En général, l’intervention de communication appliquée, est favorable à la promotion de profil environnemental effective des enseignants dans l’étude.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectEnseñanzaes_ES
dc.subjectTeachinges_ES
dc.titleIntervención comunicacional en la promoción del perfil ambiental del profesorado del Colegio Nacional Integrado Jorge Basadre en Santa María del Valle, Huánuco. Perú-2011es_ES
dc.title.alternativeCommunicational intervention in promoting effective environmental profile of teachers of integrated National School Jorge Basadre in Santa María del Valle, Huánuco, Perú-2011es_ES
dc.title.alternativeIntervention communicationnelle dans la promotion de profil environnemental des enseignants. Jorge Basadre Santa María del Valle, Huánuco, Peru-2011es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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